Učitelj

646 Учитељ

„Велика духовна револуција која нам је потребна неће

· бити успешно завршена пре него што добијемо у свету економ-

ски поредак који нас неће приморавати сваки час, да угушујемо своје осећање солидарности, да не би били згажени.. 5!

У ближем излагању путева и метода који воде ка пацифистичком васпитању, од интереса су назори о употреби радиа за успостављање духовне заједнице међу децом. О томе је Хилда Матасан, директор конференција Британског друштва за радиофонију објавила у јулској свесци „Педагошке збирке"

· чланак: Радиофонија и међунардно разумевање. Из чланка се види да је створена нарочита Унија за радиофонију, у којој су до сада ушле преко двадесет европских држава. Преко радиа моћи ће да се пруже пацифизму користи, ширећи мисао, песму и уметност, које прелазе границе народа и држава и стварају једну универзалну светску духовну заједницу.

Ну за сам практичан рад наставни и васпитни у циљу пацифизма, од највећег је интереса чланак Вилиса Г. Т. Ајреја, професора историје новозеландског Универзитета: Рефлекси је о настави и васпитању историје, (св. за јануар 1931, стр. 49). Чланак је интересантан по двема особинама: по градиву које он предвиђа за историску наставу и по смелости мисли са којима он правда своје закључке и:о садашњој и будућој улози историје. 1:

„Ни нација као ни племе које је она у цивилизацији заме- | нила није циљ сама себи“, каже писац у првој реченици свога. чланка. На супрот садашњим облицима заједнице укалупљеним у форме националних држава, он предвиђа неминовну духовну узајамност светскога друштва, која треба да следује привредну и економску узајамност развијену до највишега степена. И он има у визији Велико друштво — Отапае 500%6%6, коме се по његовом схватању иде у еволуцији, и за које треба васпитавати омладину. За то васпитање, од великог је значаја, вели писац, историја. Али њу не треба учити ради саме прошлости, већ ради будућности. Професор Делизле Бирнс вели о томе: „Ако нам историја не даје практична знања, она је непотребна. Она треба, уводећи нас у сазнање како је од прошлости постала са· дашњост, да нам покаже, како да претворимо садашњост у једну бољу будућност. Ако има који век који нас живље интересује од ХХ века, то није Х1Х већ ХХТ!“