Učitelj

130 Вуј. Петковић

памиаклишинеаигиствети разарана НАСТАВНИ РАД

Рад у 1 разреду од Вуј. Петковића

Нови покрет у области школскога рада у основној школи нарочито у нижим разредима и особито у ! разреду, захтева да се наставни рад на супрот раду по наставним предметима као што је било и као што је још и сада у многим основним школама, изводи по укупној настави. То је такав начин за распоред наставног градива и за рад где наставне предмете ученици не опажају оделите један од другог, већ где се наставно градиво јавља у целини, у групи, у укупности, у тзв. стварним или животним наставним областима. Ове стварне наставне области бирају се из мноштва градива првенствено према дечјем интересу, пажњи, вољи и способностима за рад. Такве области за рад по укупној настави у | разреду, могу бити на пр.: школа, родитељска кућа, јесев, трг у јесен, ветар, на улици, у трговини, празници Материце, Оцеви, Божић итд. Обрађујући ове стварне наставне области доводи наставник ученике до свих одношаја који се у животу јављају и тако ипак обрађује све наставне предмете који су иначе прописани званичним наставним планом; само што ове наставне предмете ученици не опажају као нешто оделито, већ онако како је то у животу. Извођење наставе по наставним предметима има више научни карактер и предузима се у старијим разредима основне школе, ма да и ту треба тежити укупној настави у колико год је то више могућно.

За рад по укупној настави наставник још у почетку школске године изврши према званичном наставном плану и програму избор стварних наставних области. Те су области делови живота, то је оно што дете окружује, што је ту пред њим, и што оно увек посматра и може да посматра. Оне садрже у себи толико разноврсности из живота, да се на овима ученици могу упознати са свима модификацијама и одношајима тако, да се добрим избором њиховим наставни програм, о коме наставник по законским прописима мора водити рачуна, осигурава у потпуности. Кад их одабере онда их распореди. Обично се распоређује на радне недеље, ма да може и друкчије. Дабоме да се овај распоред може у даном моменту и мењати. Живот врло често пружи нешто интересантвије од тога што смо ми пројектовали и не смета ништа да се пређе на то. Из ове слободе у раду види се, да код рада по укупној настави нема ни распореда часова. Ту се часови не мењају по сатима и времену, већ по дечјем интересу и пажњи. Ипак наставник мора да има за себе распоред часова из практичних разлога, јер би без тога могао пасти у погрешку да више обрађује предмете које више воли на рачун других које мање воли.