Učitelj

Рад у 1 разреду 133

— Колико се воћа сме јести — „Умерено“. Заштог — „Може да се преједе и да се поквари стомак.“ Где се бацају отпатци од воћа» Зашто се не смеју бацати на путг — „Опасно је за пролаз-

нике да се не оклизну. Ја сам видео кад се један човек оклизнуо. на кори од јабуке коју је неко бацио на тротоар и хтео да падне.

Језична настава Изговарање речи и гласова

Кажи имена свих плодова о којима смо разговарали! — Како зоље лете око грожђа» — „Зу-у, зу, зу...“ — Како се то зовер „То је зољин глас“. — Који се глас прво чује кад се каже шљива»

— А кад се каже орах» При овом пазити на чист изговор гласова, како их деца не би погрешно научила.

Читање

У времену кад се ово предавање држи (треће или четврте недеље) деца не знају да читају. Место тога им се сада даје да читају слику, која се ради тога истакне на зиду. Ако школа нема ових слика, онда се наставник помаже цртањем потребне слике на школској табли. За ово цртање школа треба да има креде у разним бојама. У нашем случају истакли смо слику „На тргу“, и питамо ученике: Шта видите на слици» Деца гледају слику и читају: Видимо трг. Видимо продавце и купце. Видимо воће. На левој страни је продавница за путер и јаја. Мало даље продаје се риба“. Ово читање слике потстиче децу и да причају шта још знају о ономе што је у вези са сликом. На слици виде и боје и говоре о њима: какве су јабуке, крушке, дуње, грожће итд. Још и броје колико продаваца виде, колико је корпи воћа итд.

Рецштовање и причање

У почетку рада у 1 разреду, док деца још не знају да читају, као што је случај у времену овог предавања, наставник одабере кратке, лаке, занимљиве и за децу схватљиве песмице и приче, које су у вези са средишном тачком стварне области и чита им или им прича. Неке ствари, нарочито лаке и занимљиве, могу и треба деца да науче и напамет на часу, део по део, у хорском понављању са наставником. Неку подесну песму може наставник и да пева, а неку причицу или догађај могу деца, пошто чују садржину и да је драматизују. При том треба пазити на умну преоптерећеност ученичку и не захтевати много. Понека се ствар може захтевати и индивидуално, на пр. немирну, дивљу децу треба терати да више песмица науче напамет. Мако се наставницима оставља слобода, да и за ову сврху одабирају шта сами хоће и желе, ипак овде наводимо неколико ствари ради олакшице да такве ствари не би тражили по разним изворима, а можда ових и немају при руци.