Učitelj

Штокхолму 139

У

Пети учитељски конгрес у

углавном у томе, што су се говорници са пуно искрености осврнули и на препреке трајнога мира и на незгодну ситуацију у погледу питања политичких, филолошких, економских, социјалних и слично. При овима и при другим околностима јасно је могло да се разазна, колико хладног и конкретно сконцентрисаног посматрања је у резоновању шведског народа, чија је земља била поштеђена непосредних утицаја рата, и ужива већ преко сто двадесет година непоремећен мир при интензивном развоју техничком и културном. У својој здравици секретар Федерације Дима при заједничкој вечери згодно је потсетио на леп пример, који је пружила Шведска свету својом истрајном неутралношћу и поред свих примамљивих обећања зараћених суседа у год. 1914—1918, својим племенитим гестом усвајању међународне одлуке у погледу арбитражи, чију је исправност у себи признавала, исто као и новим, вишим типом људског херојства на нератном пољу у истраживачким и спасилачким поларним експедицијама. — Све изјаве за рад учитељства у циљу пацифистичком биле су проткане слично том мишљу, коју је срећно формулисао колега Дима, када је казао да гесло „школа за мир“ истина само једнодушно и нетачно исказује стварне наше могућности на том пољу, али да и поред тога потпуно сигурно може да се прогласи: мир без школе је за увек потпуна немогућност!

У шведском парламенту конгрес је поздравио посланик — учитељ К. Уаспезкоп, и школски управитељ, претседник свеучитељске организације Е. обанећ, даље делегат друштва народа из Женеве Рт, К. Ко талт, који је информисао делегате о најближем радном централном програму за школске информације при Друштву народа, о делатности педагошких музеја у разним државама, акцији за ревизију уџбеника са гледишта међународне сношљивости, о школским предавањима о Друштву народа, о размени учитељства и ђака међу државама и др. Следовала је поздравна и информативна изјава управитеља шведске централе за питања мира 0. Ј. Вешизкоса и заступника експерантске учитељске организације кол. А апда,

Кад је била извршена верификација мандата и броја гласова, којима делегати располажу с обзиром на број чланова организација које заступају, изложио је делегат немачке учитељске организације кол. Волф резолуцију, у којој је објашњавао присутност само двојице делегата из Берлина истовременом тешком економском кризом Немачке, која нарочито погађа тамошње учитељство. Као изрично принципијелну напомену, уз то је изјавио, да ове прилике прете и даљем заједничком раду немачкога учитељства у овом међународном удружењу и да нема изгледа на боље докле год буде неподношљиво бреме лежало на Немачкој, којој се придаје неправедно искључива кривица за рат; биће неопходно напустити идеју версаљскога уговора, због кога народи падају стално у веће неприлике и доспети до стварне равноправности свих. — Ова изјава изазвала је код знатног броја делегата утисак једнострасности и про-