Učitelj

Ново васпитање у Сједињеним Државама 224

верзитету у исто време, када је при том универзитету отворена и друга таква школа система Франсиса Паркера (Ргапсј Рагкег 5есћоо!).

Сви данашњи велики градови у Сједињеним Државама имају за педагошка обавештења своје бирое, где научници, лекари, васпитачи и родитељи проучавају дете, његов развитак, његове потребе и дају правац новом покрету васпитања. Овај покрет претставља нарочито друштво за прогресивно васпитање, (Ргортезауе Едисаноп) основано 1919 год. чији рад је сличан новом васпитању у француској (МоџуеПе Едисаноп). Доминантна идеја је данас у Америци, да дете треба потпомоћи и оспособити за социјалан живот. Постоји специјална организација за проучавање детета (Тће Сћиде Зиду Азвостаноп', која се занима тим проблемима. Родитељска удружења теже да сазнају, да ли школа даје деци довољно могућности да се развију у личности.

Специјалне школе за родитеље (Ноте тапа 5сћоој5) отворене су при многим универзитетима. У њима се расправљају проблеми породичног васпитања и њима су придодате и експерименталне школе за децу. У истом циљу је у Бостону основана 1921 г. клиника за малу децу до 5 година, у којој се, по мишљењу директора клинике, толика иста пажња поклања родитељима колико и деци, јер први бивају често несвесан узрок физичких и умних недостатака других. Резултат тога рада се нарочито осећа од десетину година на овамо. Млади родитељи долазе у додир са школом, коју често и сами оснивају иу којој имају могућност да прате корак по корак у напредовању своје деце.

Тешко је набројати све школе, које постоје данас су Сједињеним Државама. Довољно је рећи, да је само у Њујорку пре две године постојало 25 државних експерименталних школа, међу којима је једна са 1000 ђака. Друге су приватне школе. Од интереса је констатовати да су, насупрот идејама у Европи, што се тиче материјалних средстава, у Америци ове школе започеле своју фракцију са одвећ скромним средствима. Например, градска и сеоска школа (Спу апа Соштту 5сћоођ у Њујорку, која је данас најзначајнија у целом свету, започела је функцију у једном малом предграђу без икаквог готовог капитала. Њен успех се ипак показао убрзо, новац се мало по мало прибављао, али не у толикој мери, да је, како каже мис Прат, основатељка школе, у једно време умало претила опасност за будућност школе, чији развитак "треба да иде заједно са природним развитком деце, њихових спо«собности, њихових потреба, јер јој деца и дају право на опстанак, она су њен покретач.

Проговорићемо мало више о оној школи, која показује најмодерније тежње новог васпитања. Она претставља пве свега једну „дечју животну заједницу“. Деца пробаве у њој заједно од '9 час. пре подне до 4 час. по подне. Школа је коедукативна, јер се и мушка и женска деца припремају за заједнички живот. С