Učitelj

Бечке учитељске конференције 228

Уопште пада у очи знатан прогрес у државним школама откако су основане приватне школе, које им служе за углед. План Далтонов се прилагођава често с опитом на какав компромис увођењем нових метода.

Званична настава, изгледа, да је сметња за нове идеје. Потреба, да се дете изражава, потреба да створи поверење у себе и осећање одговорности, потреба да води живот отворен, потреба заједничког васпитања, често се све то наглашава без довољног познавања дечје и младићске психологије тако, да и резултати, који се добијају, бивају насупрот очекивању.

Постоје ипак многе феријалне станице, где деца, васпитана у старим, традиционалним школама, проводе лето на отвореном пољу, где разумно искоришћавају време у најразноврснијем раду: ручном раду, градинарству, вртарству, спортовима и др.

Сједињене Државе имају то огромно преимућство над европским државама, што умеју да расправљају проблеме и теже да их разрешавају широкогрудо знајући добро, да недостаци у народном просвећивању могу да буду компензирани само неуморном приватном иницијативом. Тој управо приватној иницијативи има се захвалити, што Сједињене Државе заузимају прво место у новом педагошком покрету.

Милица Цветковић

Бечке службене учитељске конференције 1931 год.

Тема среских учитељских конференција

Неговање памћења са гледишша саморадње (Принципи за среске учитељске конференције)

Начелно:

1) Радна школа види у психолошконепобитном обрађивању брижљиво изабраног наставног градива основни услов економског неговања памћења.

2) Радна школа пружа градиво, које стварним примањем од стране детета постаје душевном својином његовом, али и таквом, која се непромењена у својој форми сједињује са памћењем.

3) Радна школа има да негује:

а) очигледно опажање; 6) непосредно задржавање; в) учење пуно смисла.

Дидакшично: ђ) Радна школа васпитава за хотимичну пажњу; за то је потребно буђење диспозиција за посматрање и припремање гледишта за посматрање у погледу задатака, који се имају решити.

2) Обзир на дечје интересе и стварање наставе која је пуна живота, јамче за успешан рад памћења.