Učitelj

Вештине у америчким осн. школама 581

културног развијања и стварања будућег члана друштва. Уз ова два захтева долази и захтев социјалних прилика данашњице, које претстављају собом сложеност живота заједнице. Због тога мора и школа одгајивати од својих васпитника социјално васпитаног и

социјално упућеног будућег човека, члана заједнице, оспособљеног за живот у њој.

Сви ови захтеви су у својим основама општи захтеви живота човековог. На њима и радна школа, пролазећи кроз своју повесницу, заснива своју идеологију и своје основне принципе, као покрет новог здравог схватања живота и рада школског. У овом погледу познати су многи реформаторски покушаји, изражени у разним методама рада радне школе код разних народа и у разним епохама. До данас су многе државе и поједина места организовали своје школе на тим новим правцима школскога рада. Забележени су видни резултати успешног увођења принципа радне школе. Живот у свима својим ниансама тражи одговарајући облик организације рада у школи.

У коликој је мери живот са својим привредним, техничким и социјалним захтевима могао утицати на организацију рада основне школе, показује нам организација основних школа Северно Америчке Уније. У њој су нарочито истакнута два метода нове радне школе. Први датира из друге половине прошлога века, са својим носиоцем Јоћл-ом Пеуву-ом (Џон Дуиј), познат под именом Винетка техника или метода, по месту Ууппефка, близу Чикага. Други је основан 1905—1920 г. у Далтону (С. Д. А.). Његов је оснивалац Маз5 Нејер Раткћитеј (Паркхурст), учитељица. Овај метод је познат данас под именом Далтон-плана.

Од нарочитог је интереса за познавање метода радне школе америчких основ. школа упознати план и програм предавања вештина у тамошњим основним школама, који је приказала г. Баранова, руска педагошка радница. Начин предавања наставних вештина у америчким основ. школама, програм и план рада њиховог, означују прелаз између Винетке методе и Далтон-плана; управо и тачније речено, означују оштро повучену компоненту, заједничку и Винеткој методи и Далтон-плану.

Под називом школских вештина у америчким основ. школама треба разумети: цртање и ручни рад. Као и други наставни предмети и ова два нису стављени у „крајњу позадину“ наставног програма, већ су заступљени у првих шест година — разреда са по једним часом недељно, а у последње две године од једног до једног и по часа. (Часови цртања трају један а ручног рада пола сата.)

Програм ових вештина израдили су учитељи америчких народних школа, познати под именом »зпрегојвотв« који уживају репутацију најбољих учитеља-практичара. Њима је поверена дужност, да поред израде наставног програма, воде и надзор над школама, сазивају учитељска већа и зборове, на којима они учи-

34»