Učitelj

952 Милош П. Павловић

тељима излажу, шта, како и у коликој мери треба предавати у настави цртања и ручног рада, и најзад спроводе кроз наставу најсавременије наставне методе, експерименталним путем испитане и утврђене.

Сам програм школских вештина одређен је и изврсно удешен према ступњу индивидуалног развића просечно нормално развијеног детета. Обе ове вештине су у тесној и неразлучивој непосредној вези са свима осталим предметима наставним.

Ради бољег и подробнијег упознавања обраде ових вештина, као и њиховог програма, изложићемо обе вештине кроз анализу њиховог програма и начина њихове обраде.

Г Цртање

Цртање у америчким основ. школама подељено је у три 0облика, који су у тесној вези и међу собом, и са ручним радом као вештином, и са свима осталим наставним предметима:

1) Цртање илустрација;

2) Цртање из природе;

3) Цртање шара (украса) за декорације и конструктивне послове (дезјоп).

Илустративно цртање у основ. школи претставља врло значајну фазу у историји наставе цртања, као васпитног наставног предмета. Оно се јавља одмах, чим је цртање омогућено и потребно за дете, као својствени дечји облик изражавања дечјег „ја“, оним такозваним графичким језиком, помоћу кога су деца у стању дати форму својим мислима и већ стеченим претставама, као и начин, којим се буди, развија и изоштрава моћ њихове фантазије. Ово и овакво цртање најубедљивије приказује дечје преживљавање, њихове доживљаје, њихову моћ посматрања и запажања. Линије и облици, исто тако, као и поједина слова и речи, сами за себе немају никаквог изразитог значења и смисла. Њих треба распоредити по извесном реду и плану, који је већ израђен у свести, а на основи оног ступња развића дечјег речника, којим се деца свакодневно споразумевају, опште, изражавају. То је најглавнији мотив, којим се оправдава обраћање особите пажње илустрованом цртању још у првој години школовања. Почев од треће или четврте године, илустровано цртање замењује цртање из природе и скицирање. И као што се прво (илустровано) цртање оснива на изражавању мисли и активном делању дечје фантазије, као и на покушајима разноврсних облика, који су основом својом у обиму дечје свести — исто тако и ово друго цртање почива на већ стеченом корисном и практичном знању, које се у почетку примењује у школи а доцније и у животу.

Исећи слике из појединих илустрованих дечјих новина и прилепити ове на хартији; цртати ове слике разнобојним оловкама, слике, које су деца видела, о њима читала или слушала — све то