Učitelj

604 Мата Ловрак

цама. Ићи ће наставник још даље: Било је време, кад је људски род био у много мањем броју него данас. И најзад: било је време, кад на земљи уопште није било људи!

2) Увод у историју: а) Овде ће се понека деца сетити библијске приче о створењу света, а ако неће, сам ће их наставник потсетити на то. Пустиће их да причају причу о постанку свемира и земље, растиња и животиња на њој и најзад о постанку човека. Овде ће их упознати и са причом наших старих прадедова о том, како је бог Перун створио свемир, земљу и човека. Ова стара и наивна прича је срећан мост, преко којег ћемо прећи на даље упознавање развоја људског рода. Прича спасава ситуацију, јер кад би оним истим темпом даље ишли унатраг, зашли би с децом у такве и непотребне сфере, у којима се она не би могла снаћи у тим ситним годинама. Бајка ова долази с тога у срећан час. Можда изгледа овај прекид с истином незграпан и комичан, али останимо код њега, јер он мора бити и деца га радо прихваћају као освежавање и догодиће се свакако, да садржај те приче неће озбиљно ни узети, али ће им фантазију силно забавити она романтична немогућност. Узмимо на пр., из зрна песка испод нокта бога Перуна постаје земља! Човек — од капље зноја! — Није потребно с децом основне школе даље назад ићи. Они уче библију о створењу света и потпуно верују, зато ми даље настављамо с истинама о човечјем културном развитку.

6) Упознаћемо децу са животом људског рода у својим почетцима на земљи. У ту сврху ћемо се послужити књижицом К. Евалда: Двоножац, коју је издала Популарна библиотека хрватског природословног друштва у Загребу 1917 године. Књигу више није могуће у овим крајевима ни у једној књижари купити. Она је распродана и управо разграбљена. Књига је врло популарна и нећу о њој овде много расправљати, јер се надам, да је великој већини учитеља добро позната. Мпак да кажемо о њој само ово најкраће: Књига је раздељена у више поглавља, а с врло много илустрација украшена. Евалд на познат свој популарни начин описује развој једне људске обитељи у неколико поглавља од доба, када је човек шетао безбрижно међу животињама и спавао на ливади под ведрим небом, па све донде, кад се стално настанио и постао сточар. Живот, мењање становања, животне борбе и културни развој описан је на топал и на начин, својствен само Евалду. Има у тој врсти литературе на страни и у нас много подражаватеља, али ниједан није до данас достигао великог мајстора описивања природе! Ако у тој књизи сваком поглављу дате безброј тисућа година, добићете слику дугог развоја људског рода из најпримитивнијег живовања до оног доба, кад је становао у кући. Књига је лаког стила, да је чита с једнаким ужитком дете као и одрасли човек.

Наставник ће је разделити на најзначајнија поглавља и читаће је. Читаће је деци глумачки. Опазио сам већ дужи низ го-