Učitelj

Нове књиге и листови 637

раније послужују се ракијом и мезетом. О свакој слави у Тетову морао је бити расол и то посут паприком, уљем и прженим луком. Сем породичне славе у чланку се говори и о другим славама.

У библиографском делу директор и уредник г. др. Дробњаковић излаже рад у Етнографском музеју у 1931 години, и о збиркама и предметима приновљеним и набављеним за Музеј.

Књига је од научног значаја, али је од интереса и за наставу и наставнике основних школа, јер објашњава многе народне обичаје што је и наставницима потребно.

Владислав Тителбах: Аквареле и цртежи, посебно издање Етнографског музеја у Београду. Уредник др. Бор. М. Дробњаковић. 1931 год. Цена 40 дин.

У овој су књизи аквареле и цртежи Владислава Тителбаха: Жена из околине Ваљева, Жена из околине Пожаревца, Девојка из Сићева, Млада Јела из Дервенте, Жена из Левча итд. 19 разних слика. Тителбах је био професор. Школовао се у Прагу и још као ученик особито се интересовао сликарством. Умро је у Београду 1925 године. Радови његови у овој књизи Етнографског музеја имају етнолошку вредност. По њима као и другим радовима у сликарству и етнолошким истраживањима он је заузео видно место међу озбиљним радницима наше етнолошке науке. Сем етнолошког значаја ова књига Тителбахових слика има и наставни значај тј. може се употребити у школама за очигледност у географској настави.

Светислав М. Првановић, учитељ: Неколико мисли и аргумената у одбрану нове школе. Зајечар, 1932 г. Цена 4 динара.

У уводу своје књижице писац, г. Светислав М. Првановић, учитељ у Боровцу код Зајечара, говори прво о значају и важности васпитања, затим о историјском развитку школе и просвећивања, о утицају француске револуције на просвећеност и најзад о утицају капитализма који је довео до светског рата после кога је у свету завладала нова вредност: рад. После овог увода писац говори о новој школи која треба да иде у корак са животом , јер школа треба да има обележје и отисак свога доба. У данашњем друштву је рад врховно начело и у том друштву не може остати стари реакционарни начин васпитања. Из тога проистиче нова, савремена метода васпитања, која мора да води рачуна о психологији детета, о социјалним захтевима нашег времена и о духу, менталитету и идеалима народа. У даљем излагању писац говори о циљу нове, радне наставе упоређујући га са циљем старе наставе. — Књижица г. Првановића је једна лепа расправа о питању нове школе, која поред осталога показује и то да се и у далеком селу може радити и усавршавати, само кад се хоће.

Вуј. Петковић