Učitelj

Почетна настава читања и писања 698

При анализи речи на гласове, треба почети са анлизом затворених двогласних слогова. Код ових слогова спој је слабији те се гласови лакше запажају; (оп, еп.) На овај моменат деци се мора скренути нарочита пажња, да су досад изговарали само по један глас, а да ће се од сад изговарати по два гласа, један за другим. У том случају наставник изговара отегнуто и правилно гласове: о-п, и-ш, итд.

На изговор се мора много пазити. Изговор треба да је онакав какав је и код шчитавања. Од правилности изговора при анализи, зависиће и правилност и лепота шчитавања. После анализе затворених двогласних слогова, прелази се на анализу отворених двогласних слогова: ш-а, с-0, итд.

Кад се извежбају деца на конбинацијама од два гласа прелази се на конбинације од 3—4 гласа. Овде треба пазити и у први мах бирати само лаке речи, а доцније могу се узимати и речи које имају по два па и три сугласника.

При анализи двогласних слогова узимане су и речи које немају значења. Сад треба узимати само оне речи које имају значења, да би деца видела употребу гласова у речима.

Треба обратити пажњу на разлику између сличних сугласника: ћ-ч, џ-ђ.

Има деце која у говору шушкећу. Код њих треба вежбати говорни орган, док и она не почну да говоре правилно.

Једно важно питање је питање трајања ове припреме. С 0о6бзиром на њене тешкоће неки траже да она траје целу прву годину. Други тврде да је довољно да се она обави свега шест месеци. У нас се практикује у већини случајева три месеца. Ја радим у 1 разреду неколико година. Увек сам припрему завршила до половине новембра. Успех је био задовољавајући. Њено трајање се може одредити према дечјој моћи схватања. Кад увидимо да су деца добро савладала анализу и синтезу говорних елемената, Тј. да сваку реч могу аналисати на гласове и кад из рашчлањених гласова могу склопити ту или коју другу реч, онда можемо мирне душе прећи на буквар, а да доцније у шчитавању не буде рамања. Ово ће бити најбоље мерило за трајање припреме. ~

б) Припрема за писање

Упоредо са припремом за читање изводи се и припрема за писање. Нема веће радости за дете него кад оно узме писаљку и почне њоме по таблици да шара. Те његове шаре за нас су најобичније шкрабање али су за дете велико задовољство. Њима оно исказује своје духовне конбинације. Дете, чим узме писаљку, црта без ичијег упутства. Због тог великог интереса за цртање и само писање треба почињати цртањем. Још је Песталоције тражио да цртање претходи писању.

Цртање је и лакше и занимљивије од писања и зато деца воле да цртају. Цртањем се добро и брзо извежба рука, па се тек