Učitelj

694 Љубица Никодијевићева

онда прелази на писање. Дете које се добро извежба у цртању, умеће сигурно лепо и да пише.

Има дидактичара који сматрају да писање треба почети много доцније од читања, јер је писање много тежа радња. Истина је, да је писање тешка радња, јер повлачи за собом и читање, али писање често може да буде као освежавање, одмор после рада, нарочито доцније. Оно уноси промене у рад и одржава интерес, који би се у једноликости рада могао смањити. Вежбање у анализи речи јако замара и ученика и наставника, пошто је то врло тешка радња. После тог заморног рада згодно је да деца пишу и цртају поједине црте. Користи од овог су двојаке: и деца се вежбају и интерес се развија. Њих то занима. Ту деца виде оно, што су сама створила. Она се поносе својом творевином и показују је сваком.

Због очигледности и интереса код деце, узимају се предмети чији облик и положај одговарају дотичној црти. С обзиром на лакоћу покрета обично се полази од положене црте. При писању ове црте деца се навикавају да правилно држе писаљку. Писање ових црта изводи се обично у разговору о писаљци.

Шта је, Перо, ово у мојој руци» — Од чега је ова писаљка» — Зашто служи онаг — Положи је на клупу, Маро» — Како стоји она сад! — (Положено. Исти поступак са још неколико ствари, као: прутом, оловком итд. Гледајте, да вам сад ја нацртам писаљку на табли. Пазите, ја ћу почети с лева, па ћу вући на десно. Још једном ћу вам ја нацртати а ви гледајте. Одакле сам почела, Јовог — Ко би умео да нацрта исто овако» — Ко уме још» — Неколико њих тако нацртају и то вукући кредом с лева на десно Јесу ли ово истинске писаљке на табли» — Како се зове ово што бело остаје на табли, кад ми нацртамо» Како стоји ова цртаг — С које стране почињемо ову црту.

На исти начин извести поступак код усправних и косих црта. Разуме се увек полазећи од предмета.

После ових положених, усправних и косих црта праве се њихове комбинације.

Кад се деца добро извежбају у писању ових црта прелази се на вежбе у писању кривих и кружних црта. Кружне линије су много теже и на њихово писање треба обратити мало већу пажњу. Као очигледно средство овде може послужити: обруч, срп, лопта. Сва деца знају шта је обруч. У селу га зову још и кругом. Покажемо круг деци и питамо: Да ли ви сад видите цео круг» — Сад. једну половину наставник покрије хартијом. Видите ли сад цео круг» — С које вам је стране ова половина круга» — (С леве.) —

Како би назвали ову половину круга» — (Полукруг). — А кад је он с леве стране како би га назвали» — Пазите ја ћу вам показати како се пише овај полукруг. — Озго у лево, наниже. Исто тако

и са другим.