Učitelj
46 Вуј. Петковић
сну слику и прича шта на њој види. За ово најбоље служе нарочите књиге са сликама, које се дају деци на читање. Ако ових нема —- подесне су зидне слике. Али ако школа нема ни зидних слика, наставник је принуђен да их сам црта на школској табли. За ово цртање треба да има креде у разним бојама. Тако наставник може да нацрта на пр. слику: деца на ливади беру цвеће и праве венце, играју се лоптом и обручем; у дну је шума. Или: наставник нацрта слику о неком детету које није чувало своју торбу и ствари. Дете лежи у кревету и спава. Испод кревета излази поцепана торба, из ње искачу поцепане књиге, отворена кутија са поломљеним писаљкама и друге ствари и сви хоће да беже, да би се само спасли таквог ђака итд. Ученици читају ове слике тј. гледају шта се на њима догађа и онда причају то, а у вези с тим причају и своје сличне доживљаје. При читању слика води се разговор и о бојама а и броји се све што се на слици може бројити. Тако се вежбање у говору и припрема за читање допуњују и служе укупној настави 1 разреда.
Језична настава у 1 разреду обухвата и писање. Још прве школске недеље изводи се претходна радња за писање: набављају се таблице или хартија за писање, писаљке у бојама, кутија за писаљке. Води се разговор о томе како се чувају ове ствари. Ученицима се каже да скупљају стара палидрвца и кутије, што ће им требати за вежбања на пр. да направе сто, таблу, орман, учионицу, углове у учионици итд. Као што се слике могу читати, тако се могу и писати и то су претходне вежбе за писање.
Певање
У вези са почетном стварном наставом, а у разговору о мачки, ученици, кажу да мачка виче: мау, мау. Узвик мачкин деца певају разним тоновима. То је за децу весео час и то је припремање за певање. У вези с тим замишља се како мачка игра и како се тада чује узвик: цупа, цупа! Овај се узвик такође пева разним тоновима. Кад се мачка удаљи, миш излази из своје рупе и виче: цију, цију, и то се пева. Све ове песмце треба да имају прост и лак облик.
Рачун и познавање простора Из рачуна треба утврдити докле деца могу да броје. Код сваког детета треба утврдити докле може да броји и са којим бројним појмовима сигурно располаже. За ову сврху употре-