Učitelj, 01. 10. 1932., S. 29

Физичко васпитање кроз нови век 109

почетке, које умни људи својом проницљивошћу поставише за успешно развијање човечанства. То су тридесетогодишњи ратови, који почеше 1618, када прашки архиепископ нареди да се у ње говој епархији разоре две протестанске цркве, па услед тога букну буна у Чешкој, те се отвори рат, који је трајао све до 1648 год. дакле тридесет година. Услед дуготрајног ратовања, зараћене стране финансијски се исцрпеше. Стога су се војске и једног и другог табора морале пљачком и отмицом да издржавају. Пљачка и отмица прогласи се за законито средство ратовања, а зверства и насиља признатим правом сваког појединог војника. Због оваквог начина ратовања, који није остао без утицаја на држање Немаца и у светском рату, народ потпуно осироти и пропаде; земља је била толико опљачкана, да су је сељаци престали да обрађују, те су, оставши без крова ишли са женама и децом, гладни и поцепани за војском, крали и пљачкали све што би стигли.

По завршетку тридесетогодишњег рата, цела Немачка је била опустошена и упропашћена. Од тада па за читав век средња Европа није могла коначно опоравити се од последица ужасног пустошења и опште пљачке.

Док је овакво стање било у средњој Европи, у Енглеској није се престајало радити. Половином 17 века многи енглески научници потстакнути списима др. Гилберта и Франциса Бекона одадоше се искључиво изучавању природе, тако да се студија класичких и хуманистичких писаца потпуно запосави. Као главни претставник тога доба у Енглеској јесте Пон Лок (1632—1704). Он се својим делом „Истраживања о човечанском разуму“ истаче као оснивач емипирјске психологије. А делом „Мисли о васпитању“, којим је јако утицао на развиће научне педагогике стече име великог педагога. У овом другом делу Лок је изнео потпуну теорију о васпитању. Као полазну тачку у васпитању Лок узима ону Јувеналову изреку: тепз запа то согроте запо (здрава душа у здравом телу). „Ко има то двоје, не треба ништа друго да жели; а ако једно од тог двога нема, нема у ствари ништа.“ По њему као и код Монтења, физичко васпитање има два задатка. један, да негује и одржава дечје здравље, а други, да тело очвршћа и мишиће развије. У тој сврси Лок препоручује неговање тела умивањем и купањем, бављењем у свежем и шумском ваздуху, избе-