Učitelj
126 Живојин Трифуновић
Другог дана у учионици. — Уз припомоћ ђака отпочех са сређивањем целокупног материјала о чему је било речи приликом излета до винограда. Многе појединости о виновој лози, грожђу, вину итд. причаху деца јер су многе ствари дознали од својих родитеља и других лица. Један од ученика, син једног кафеџије, поче причати опширније о спремању вина, о разним болестима истог и о начину лечења, те га сви с радозналошћу слушасмо. Други ученик беше донео исечак из Политике у коме се говори о земаљској изложби вина и воћа. Овај извештај прочитасмо на часу.
Један од ђака замоли да може прочитати из књиге „Да нам буде боље“, од Живојина О. Дачића, чланке: Како се припрема земља за виноград; Притке у винограду; Како да се помогнемо кад с пролећа слана убије виноград и Нема доброг вина без доброг подрума. Овај предлог сви радо прихватисмо.
Иза овога одређена група поднесе извештај о сувом грожђу; друга група о сирћету; трећа о печењу ракије и о штетном утицају алкохола; а четврта група — девојчице — подносе извештај о начину спремања пекмеза од грожђа.
Користећи се комплексним системом код рачуна израчунавасмо куповну цену калемова, радничку зараду, купо-продају грожђа, вина и томе слично,а све у обему раније пређеног градива.
Од декламација научисмо „У берби“ од Војислава Ј. Илића.
За писмени састав узесмо опис излета.
Из земљописа узесмо све оне крајеве у којима најбоље успева винова лоза и где се производи најбоље вино. Овде се задржах нарочито на наш извоз вина у Чехословачку и др. државе, подвлачећи свуколику материјалну корист од тога.
Из цртања цртасмо грожђе, а из ручног рада исецасмо гумирану „колачарску“ хартију облика грозда, листа и калема, па све то налепљивасмо на хартију. И најзад из певања научисмо пе-
“
смицу „Садио Паја виноград..... |
На овај начин заступајући што више очигледност и комплексни систем предмета обрадих градиво које је само један мали део великог комплекса.