Učitelj

Оагаз! 1 дес гаа 563

хологији народа“, које обухвата десет великих томова. Његов наследник на катедри, Феликс Кригер, сматра да је у овоме делу постављен темељ будуће психологије, у којој морају бити изравнате све супротности које одвајају разне правце у савременој психологоји. Скора будућност ће одлучити уколико је ово Кригерово тврђење оправдано.

Поред психологије Вунт је обделавао и остале философске дисциплине, а нарочито логику и етику. Једине философске дисциплине које није обрађивао јесу естетика и педагогија. Али је ипак учинио једну ствар која га чини заслужним за историју педагогије. Вунт је наиме довео великога Мојмана за професора за ексеприменталну педагогију у Лајпциг и помагао га својим огромним научним ауторитетом, да оснује институт за експерименталну психологију који и данас постоји. Без ове Вунтове помоћи тешко да би Мојман успео да обогати историју педагошке науке оним научним бриљантом који носи скромно име: „Увод у експерименталну педагогију.“ Истина је да се према данашњем стању у педагогији не може рећи да је Мојман поставио темеље овој науци, као што се ни према данашњем стању у психологији то не може рећи за Вунта. Али као што се вели за Вунта да је „мост који спаја садашњост са прошлошћу“, без кога моста бисмо били још сону страну реке, исто се то може рећи за Мојмана, одн. за његов историски значај у педагошкој науци: садашњица педагошке науке без Мојмана била би немогућа. |к.

Какав је Вунт био као зналац то може оценити сваки ко узме да прелиста његову логику. Изгледа немогуће да је могао један човек нашега века, па ма он живео 88 година, да сабере све сазнање свога времена и свих ранијих времена у своју душу. Али ето то је могао да учини и учинио је бесмртни син немачког народа, велики Виљем Вунт.

Одгаз! 1 десј гад' дг. Магја Моптезог!

Џ редасобкот зуегш шпа убе 1деаја, Које зи редагол озуали тшупо 1 Кој; зе пе чјага за геајпозси.

ра пауедет зато дуа оуакуа 1деаја (Кој! зе теди зођот пе з1а2 и): »РПеје #геђа да зе рокол Ффзаршт, фгеђа да се талпнуо ша 1

%) Аттотутап ртеуод. 36%