Učitelj

Земљопис у народној школи 331

најближу околину“ долазимо до појмова под 3 и најзад утврђујемо што нам је потребно под 2 да би га применили. Набрајања из тачке 3 треба схватити тако, да се у елементарном изучавању узме само оно што је из ужег дечјег завичаја (свако узима своје) а оно што је удаљено узимаће се поступно у току даљег изучавања, кад му време дође. Неразумљиво је зашто би се деца у овом елементарном делу земљописне наставе теретила учењем и таквих објеката које неће имати прилике да сусретну у природи ни у земљописној настави у току целе те године (море, залив, острво, полуострво, трамвај и др.).

Такво распоређивање грађе је само заостатак следовања научном току наставе, а не систематско изграђивање укупне слике.

2 Кад је завршен елементарни део земљописне наставе почиње систематски изучавањем завичајне бановине. Савлађивање грађе при овом изучавању тече врло лако ако је само темељно савладан елементарни део. При даљем току земљописне наставе идући од бановине до бановине обухвати се цела државна територија у једну укупну слику. Целина се лако склапа кад су ј0] сви елементи познати. Земљописно учење у основној школи не би требало да пређе границе државе. Ако је то начело прекорачено у тачци 4 програма за ТУ разред учињено је тако поглавито због тога што ми још немамо остварену вишу вар. школу где ово учење спада.

М

Обрада земљописа у народној школи заснива се на посматрању ради запажања и добијања утиска, и приказивању као ефекту тога утиска.

1 Посматрање као општи поступак земљописне наставе може бити двојако: непосредно и посредно.

а) Непосредно посматрање је чулно опажање природних објеката. Пошто такве објекте не можемо донети у учионицу морамо ученике водити к њима. Излети у околину су, дакле, неспходно средство прве географске наставе. Шта треба посматрати на излетима намењеним земљописној настави» Не само оно што нам је потребно при изради, читању и разумевању карата већ још и: небо (сунце, излазак, залазак, положај у разно доба дана и године; месец, изглед, фазе, излаз, залаз; звездано небо), климу, економски живот, саобраћај и др. Излети треба да нам помогну правилном развијању схватања о простирању (дистанције, нагиби) и то не само помоћу ока и руке већ је потребно још вршити и кретања. Ради посматрања економског и друштвеног живота организују се походе из града у селом обрнуто из села у град. Нарочите походе ученика треба водити у знатна историјска места и ради посматрања лепота домовине .