Učitelj

586 | Јов. 11. Јовановић

требе буквара, то буквар, као помоћна књига за извођење ове наставе, није без значаја ни за ученике ни за учитеље.

Према овоме сваки поједини учитељ принуђен је да се у извођењу ове наставе придржава метода и распореда по коме је буквар израђен, а уколико ће извођење ове наставе бити рационално, олакшано и успешно то зависи од самога начина на. који је буквар израђен, што пак зависи од схватања и разумевања. овог посла од стране његовога израђивача. Због тога је, држимо, потребно и корисно да сваки нови буквар буде темељно и детаљно размотрен ради процене његове вредности као помоћнога средства за добро извођење ове наставе.

Као помоћно средство за извођење почетне наставе читања и писања у школама у српским крајевима служе, поред више ранијих буквара, још и два новија буквара, један од Н. Вукелића, а други од Ст. Обрадовића, па је, држимо, потребно да се расмотре и они и види: има ли у њима, као најновијих букнара, каквих стварних новина, и уколико оне доприносе рационализирању ове наставе у нашим школама.

1) Метод њихове обраде. Оба ова наша најновија буквара израђена су по гласовноме аналитачко-синтетичкоме методу помоћу номалних речи, по коме су методу израђивани и сви ранији буквари за српске школе, стога се ни један ни други у погледу метода не разликују од ранијих метода, па стога у ствари и не престављају ништа ново, и стога се, кад се они у погледу метода упореде са ранијим Пра равници» може рећи: то исто само мало друкше.

2) Избор нормалних речи. По правилу за нормалне речи морају се бирати и узети такве речи, које значе нешто што је тако познато свакоме детету, да није потребно никакво објашнење шта значи која нормална реч, као што су напр. речи: нос, ухо, око, нож, цвет и др. Због тога није учињен добар избор кад се за нормалну реч узме реч шоп, јер је за врло велики број сеоске деце непознато оно што она значи, а многа никад нису видела топ, и стога учитељ ни на који начин не може дати деци јасан појам о значењу ова речи, а то је у извођењу наставе неоспорна нерационалност. Али у погледу избора нормалних речи при изради ова два наша најновија буквара има још и већих и значајнијих нерационалности.

Најглавнији принцип, или најосновнији методички основ за рационално извођење сваке почетне наставе, па и почетне наставе читања и писања, је начело о поступносши у настави. (Оно, као што је познато, захтева да се у извођењу сваке