Učitelj

588 Јов. П. Јовановић

3) Друге значајне мане и недостаци у нашим најновијим букварима. И све остале мане и остали недостаци у овим најновијим букварима потичу из основнога греха, а то је што су пренебрегнути захтеви принципа о поступности у настави.

По захтеву овога принципа прва обука деце у познавању и разликовању појединих писмена треба да се изводи помоћу писмена која су састављена из простих и једноставних црта без украса, која се врста слова назива анишква, и која имају овакав облик: ДА, Г, Т, П, Н. Помоћу ових слова најпростијега облика деца се лако науче да упознају и разликују основни облик свакога појединога слова према положајима црта из којих су она састављена, а кад су деца довољно обучена у томе да познају и разликују основни облик свакога појединога писмена, онда се она могу на основу тога лако обучити да познају и разликују и писмена сложенијега облика и са украсима, као што су ЉЛАГ,ЛЛЕН, и друга.

Тако захтева принцип поступности у настави, али су његови захтеви пренебренути и при избору врсте писмена за извођење обуке у упознавању деце са основним облицима појединих писмена, јер и у ранијим и у најновијим букварима за ову обуку нису употребљена писмена најпростијега облика састављена од простих и једноставних црта, већ писмена сложенијега облика и са украсима, што је очигледно супротно захтеву о поступности у настави, јер се у извођењу обуке деце у познавању и разликовању писмена не полази од простијега и лакшега, већ од сложенијега и тежега, а то је отежање, а не олакшање у извођењу ове почетне наставе.

У извођењу почетне или основне обуке деце у писмености деца се морају обучити познавању и штампаних и рукописних писмена, а ова друга још да их умеју и писати. Али се рукописна и штампана писмена јако разликују по облику, због чега је за децу врло тежак прелаз од. штампаних писмена на рукописна, или обратно. Да се та тешкоћа отклони, или олакша овај прелаз, томе врло добро служе курзивна писмена. Писмена ове врсте су подједнако слична и штампаним и рукоцисним писменима, због чега чине згодан прелаз од једних на друге. Због тога, ако се хоће да се у извођењу обуке деце у писмености олакша деци овај тежак прелаз од штампаних писмена на рукописна, или обратно; онда се тај прелаз мора извести посшупно, како налаже и принцип поступности у настави, зато се деца, да би им се олакшао овај прелаз, морају обучити и у познавању курзивних писмена, али ни у једноме од ова два најновија буквара нема одељка који би служио за обуку деце у познавању и кур-