Učitelj

Појам о чешвршини 629

1 Сабирање. Колико је 1 четвртина и још једна четвртинар 2 четвртине и 1 четвртина» 3 четвртине и 1 четвртина» Колико је то онда целих крушака» Колико је 2 четвртине и 2 четвртине Колико је 4 четвртине и 2 четвртине» Четири четвртине и четири четвртине» (Претстављати очигледно). После овога могу доћи задаци без очигледних средстава.

2 Одузимање. Од 1 четвртине кад узмемо 2 четвртине колико остаје» Од 10 четвртина усмемо 3 четвртине колико остаје» Од 8 четвртине узмемо 2 четвртинер И т. д.

3 Множење. На два места по 4 четвртине» Колико је то на три места по 3 четвртинег Колико је на 4 места по 1 четвртинаг Колико је ту целих крушака»

4 Делење. Пресечем крушку на четири дела и покажем један део и питам шта је овог (Четвртина): Шта је веће: цела крушка или једна четвртина» А за колико је пута већа» (Четири пута). Шта је мање: цела крушка или четвртина» За колико је пута мања четвртинар Колико је крушака у 4 четвртине» А у 8 четвртина» А у 6, четвртинар Ит.д.

Рад са стварима. Мзнесем рачунаљку за обичне разломке. Деца посматрају целе шипке и делове и на тај начин уочавају делове. Ипак од свих средстава за „уочавање и појимање делова најбоља су средства воће и кромпири.

Изнесем руску рачунаљку. Одвој четири куглице! Подели на четвртине! Дете растави четири куглице сваку удаљивши за по један прст. Колика је четвртина од четири куглицер Одвој 8 куглица! Подели на четири дела! Дете раставља куглице све по две на четири места. Колика је четвртина од 42 А од 8» А од бр (Један и два претиче). Најбоље је пронаћи четвртину за 4 и 8, а остале бројеве где ће бити претека оставити за крај године или други разред.

Стварни задаци. Мајка испече 8 крушака и подели на 4 деце. Колико ће свако добитиг Мати подели 8 крушака деци. Свакоме да по две крушке. Колико је било деце»

(Можда ће се приговорити што рад са стварима и стварним задацима није задовољио главни педагошки принции:: Рад са стварним задацима са очигледним средствима, па рад са стварним задацима без очигледних средстава, рад са именованим па са чистим бројевима. Томе је лако удовољити. Раније при рачунању с целим крушкама тај је принцип задовољен. Код давања појма о четвртини узет је нешто другачији ред. Најтежи део у рачуну је давање појма о деловима. Нови програм је много напреднији и у томе погледу је знатно растеретио 1 и П разред).