Učitelj

682 Јов. [. Јовановић.

корисно и потребно да и наши школски радници имају довољних познавања о томе.

Први похсрет за глобални метод појавио се јеу Енглеској, одакле се раширио прво у Америци и другим земљама где је дечји матерњи језик енглески језик, а потом и у другим европским земљама. По њему се од пре више година изводи прва обука у писмености у Чехословачкој и Пољској, а у новије време изводи се велика пропаганда за примену овога метода и у Бугарској.

Судећи по томе што се почетна настава читања и писања већ од пре више година и успешно изводи по овоме новоме методу у многим напредним зелљама, као ипо томе, што се овај метод толико много пропагира кроз педагошке часописе од стране одличних преставника педагошке науке, могло би се доћи до закључка: да пропагатори овога новога глобалнога метода престављају прогресивни правац у погледу извођења прве наставе читања и писања, а да приврженици и браниоци старога гласовнога метода престављају конзервативни правац у методици ове наставе, па би из тога закључка могао потећи и други закључак, а то је: да је стари гласовни метод изгубио своју вредност, и да га као застарелога треба напустити, па прихватити нови глобални метод као усавршенији и лакши метод за извођење почетне наставе читања и писања и за ученике и за учитеље.

Некоји наши школски радници су ову ствар тако и схватили, па се стога и у нас јавио покрет за напуштање старога гласовнога метода а за увођење новога глобалпога метода. Тај покрет започет је у нас појавом новога буквара од Милана Косановића“) Али такво схватање и разумевање питања о значају и вредности новога глобалнога метода није "тачно. Нови глобални метод није ни усавршенији ни лакши од гласовнога метода, већ напротив извођење почетне наставе чатања и писања по њему је знатно теже и за ученике и за учитеље, но што је извођење ове наставе по гласовноме методу, а што је он ипак заведен и примљен у многим земљама, то није дошло због тога што је нови глобални метод усавршенији и лакши, већ због тога што је он целисходнији, а то значи, да се извођењем ове наставе помоћу новога глобалнога метода у већој мери постизава циљ ове наставе, но кад се ова настава изводи по староме гласовноме методу. У многим земљама је искуством утврђено да је нови глобални метод, иако он није лакши, ипак целисходнији, пошто се извођењем ове наставе по њему постизава бољи и

у. Милан Косановић: Буквар. Читање и писање помоћу слика, Директна метода читања. Београд.