Učitelj

| лобални метод 681

мора помоћи југословенском народу да се усаврши и одржи као свесна нација до тренутка уједињења свих Словена у велику словенску државу. Да југословенска школа буде заиста национална, потребно је да њени учитељи буду свесни потребе њене националности. У том случају они ће лако у целокупној настави, почев од веронауке па до гимнастике, умети наћи довољно момената за развијање националног духа код својих. ученика.

Као што видимо родољубље пок. Сретена М. Аџића није било ни уско, ни површно. Његово национално осећање почивало је на дубоком личном убеђењу заснованом на историјским и научним чињеницама. Аџић није био националиста из: моде или из шовинистичких мотива. Још мање је схватио национализам као средство за улагивање политичким партијама и режимима. Његов је национализам био истински, идеалан, научно пречишћен и продубљен. Тако нам се пок. Сретен М. Аџић и по свом осећању и схватању национализма показује као јака и прекаљена личност, која својим делима зрачи у много праваца. Као такав, он је сам себи осигурао трајан спомен у нашем народу.

Цв. Ђ. Поповић

Глобални метод у извођењу прве наставе читања и писања

У новије доба створен је покрет за увођење новога метода за извођење почетне наставе читања и писања, који се назива глобални метод.

Овај покрет изазвао је велико интересовање код школских радника у свима напредним земљама. У страној педагошкој књижевности објављене су многобројне и обимне расправе о томе, па се о значају и вредности овога покрета непрекидно објављују одличне расправе у многим страним педагошким часописима.

Стари гласовни методи, аналитичко-синтетички метод, као и фономимички метод, довољно су познати нашим школским радницима, али о новоме глобалноме мотоду, као но_вини у методици прве наставе читања и писања. велики број наших. школских радника нема довољна познавања, пошто у нас, колико нам је познато, нема никаквих темељнијих расправа ни о побудама из којих је потекао овај покрет за примену овога новога. метода, ни о његовоме значају и вредности због чега се он пропагира, па је, држано, на сваки начин,