Učitelj

Трећа међународна конференција за јавну наставу 378

Да се при томе остави широко поље за развијање телесно и морално;

10. Сматра да треба настојати, да се све мере које се односе на продужно школовање предузимају водећи рачуна о потребној сагласности између разних врста образовања и да се обезбеди континуитет у њиховим програмима;

11. Скреће пажњу школских власти на потребу усвајања метода за продужно школовање према психолошким условима у вези са узрастом ученика;

19. Подвлачи да због разноликости програма и метода примењених у продужиој настави, умесно је спремати професоре позване да је предају као и да се бира кадар између учитеља, који покажу нарочиту способност за ову наставу.

Уштеде у области јавне наставе

Конференција,

Сматрајући да би било опасно за будућност подизање једне генерације грађана недовољно припремљене телесно, интелектуално и морално и, према томе, неспособне да нађе решења страшним проблемима које намеће преуређење света,

1. Скреће пажњу владама на тешке последице којима се излажу стварањем уштеда у области васпитања, налазећи да уштеде треба тражити у областима које најмање додирују материјални и душевни прогрес;

9, Са задовољством прима знању да су у томе смислу примљене резолуције од стране извршног одбора Међународног бироа за васпитање, и многих великих удружења и међународних педагошких скупова, као и од Међународне комисије за интелектуалну сарадњу и од Скупштине Друштва народа;

3. Констатујући са жаљењем да су извесне државе биле принуђене, због околности у које их је ставила економска криза, да спроведу често знатна смањивања издатака у просветној области, Конференција скреће пажњу владама на следеће напомене: ·

а) Најопасније су опште редукције уведене без обзира на значај и ефикасност установа које то погађа;

6) Било би од значаја да се буџетска смањивања у просветној области не доносе од надлежних чинилаца одговорних за буџет, док их претходно не проуче надлежни одговорни за народно просвећивање;

в) Смањивање принадлежности наставног особља садржи озбиљну опасност за обнављање тога сталежа, који треба да је од одабраних људи, јер се управо будућност народа њима поверава;

г) Никаква редукција не би смела да захвати издатке за телесно и морално здравље деце: хигијену школских просторија, школске кухиње, дечја игралишта, школске колоније, као ни остале помоћне друштвене установе, које данашњој школи дају нову оријентацију и које су, у времену кризе, потребније него икада;