Učitelj
Поводом новог наставног плана и Програма за осн. шк. 455
преподневног учитељског рада, већ ће надзорничка дужност бити много деликатнија и неће је моћи вршити макар ко и макар како!
А питање је да ли ће за примену једног таквог наставног плана и програма, за један заиста нов начин рада бити способни сви учитељи-це» Јер како примећује Херберт Спенсер: „просто једнолико механичко васпитање могу вршити и најобичнији умови и постићи онолико колико је оно кадро да да; али потпуна једна система, система толико разнолика у својим применама, колико и дух у својим радњама, система, која за сваки поједини циљ претпоставља особито средство тражи за своју примену такве способности какве има мало учитеља. Свака учитељица може давати часове из читања и сваки домаћи надриучитељ може научити децу таблици множења. Но предавати читање како ваља да слова више говоре духу него очима, да се бројне комбинације претстављају очигледно синтезом експерименталном, за то потребује много више разумевања; а да се одржи једно промишљено поступање кроз цео ток учења потребан је још и извесан ступањ расуђивања, дара за изналажење, духовне преданости моћи за рашчлањавање, што ми никад не можемо наћи докле се год звање учитељско тако мало буде ценило“ !).
Наше умне и моралне особине, у прву руку зависе од наше конституције, која се не може променити док се не би променила сума услова из којих је изишла, а то су сви светски и КОСМИЧКИ чиниоци. У другу руку наша умност и моралност зависе од свију фактора друштвеног живота, који су међу собом тако солидарни да промена једног условљава промену свију и обратно.
Милош Миловановић
Васпитање потпомаже еволуцију у животу појединаца и 40вечанства, и сва је тајна тога начина у прибављању факата и експеримената, као и материјала за размишљање, а не фабриковање и калуповање моралних и умних продукција.
Милош Р. Милошевић
Педагогија мора бити наука о препорођају свега друштва. Само на тај начин, и кроз друштво, доћи ће ка циљу. Педагогија мора изићи из досадањих уских граница својих и постати наука о васпитању човечанства. Она мора постати друштвена наука.
Стеван Радосављевић
С измењеним животним приликама и васпитним односима и педагогика мора мењати своје научне погледе на живот. Милош Р. Милошевић
7) Х. Спенсер; „О васпитању“ — стр. 75/76.