Učitelj
626 Јов. [. Јовановић МЕТОДИКА
Најновији метод за извођење обуке деце у читању — ОД Јов. П. Јовановића —
После значајнога дела „Фођа шејода“ од универзитетскога професора Пришходе у Прагу јавило се у Чехословачкој педагошкој књижевности и друго ново значајно дело о истоме предмету, такође од универзитетскога професора у Брну Ростохара, под насловом: Рзућојогске 2акјаду росајесшћо Сјеп 5 ргакнскут паходет Ке Сеп“)
У делу професора Пришходе изложени су обимно и темељно значај и важност глобалнога метода, а у делу професора Ростохара су, поред теоријских излагања изложени и методски поступци за практично извођење почетне обуке деце у читању по његовоме новоме методу.
Нови метод који пропагира проф. Ростохар није глобални метод, већ рационални акалитички метод, али се и по њему деца обучавају читању целих речи, те по томе име сличности са глобалним методом, али се деца обучавају и са познавањем гласова и писмена, као елемента. Он се заснива на овим главним основима:
1. Читање и писање су две разнородне вештине, зато се почетне обуке у читању и у писању не могу рационално изводити ако се обе обуке изводе напоредо или једновремено и по истим методским поступцима, стога их треба изводити подвојено или оделито и по специјалним. методским поступцима. Стога се и излагања у овоме његовоме делу односе само на метод обуке деце у читању.
2. Дете може јасно схватити и разумети значење појединих речи које се јављају у вежбањима само тако, ако се оне не јављају као посебне речи, тј. издвојене из реченице као говорне целине, у којој је изражена једна мисао. Због тога се за обуку и вежбања деце у почетноме читању не узимају поједине издвојене речи, већ реченице, што се назива обука и вежбање на штшиву, које је за децу разумљиво. -
3. Трећи главни основ, на коме се заснивају и сви остали нови методи за прву обуку децеу читању, састоји се у овоме: Речи у усменоме говору састоје се из гласова, а речи у писменоме говору састоје се из писмена или слова. Усменоме говору деца се обучавају у родитељској кући, а писменоме говору обучавају се у школи. Као што мајке не обучавају своју децу да речи изговарају изговарајући глас по глас из којих се поједине речи састоје, већ их обучавају да одједном изговарају све гласове у речи, или целе речи, исто тако и школски учитељи, који обучавају децу у писменоме говору или у писмености, треба да обуче своје уче-
#) Мићапо ЕКозгоћаг; „Рзућојосске хакаду росајестшћо стеш 5 ргакнскут пауадет Ке сјеш“ (Психолошки основи почетнога читања са упуством за практично извођење обуке у почетноме читању). У Вгпс: 1934.