Učitelj
Најновији метод за извођење обуке деце у читању 627
нике да написане речи не изговарају изговарајући слово по слово, из којих се написана реч састоји, већ да изговарају одједном сва писмена из којих је састављена написана реч, или друкше речено, да читају целе речи, као што се оне изговарају и у усменоме говору.
Такав метод обучавања деце у читању изгледи на први поглед као нешто немогуће, или бар одвећ тешко, стога се главни циљ овога дела пропагатора овога метода, или оваквога начина обучавања деце у читању, састоји у томе, да се покаже и докаже да је овакво обучавање деце у читању не само рационално и целисходно, већ и лако изводљиво.
Немогуће је да се на овоме месту изложе сви изложени методски поступци у практичноме обучавању деце у читању како су они изложени у делу професора Ростохара, али се може добити доста јасан појам о томе ако се прикажу методски поступци само у неколико првих лекција.
За извођење ове обуке по овоме методу не употребљава се ни буквар нити какво друго наставно средство. Сва обука изводи се на школској табли помоћу одабраних погодних реченица.
С обзиром на начело поступности у настави за прве лекције узимају се реченице са најмањим бројем речи у њима, и са најмањим бројем писмена или словима у речима, па се поступно прелази на реченице састављене од више речи у њима и на речи од више писмена.
У првој лекцији узима се за извођење обуке реченица с за у
а до ње се долази на овај начин:
Учитељ пита: Који је ђак Милан Перићр — Који је Петар Илић — Која се ученица зове Олга Костић» Ученици који се тако зову одговарају: Ја.
Ако би ученици одговарали у потпуној реченици они“ би рекли: „Ја сам Милан Перић“, или „Ја се зовем Олга Костић“; али на оваква питања обично се одговара скраћено само „Ја“, и зато је ово „Ја“ у овоме случају реченица, само скраћена.
На тој реченици, која се састоји само из једне речи, а она само из два гласа, започиње се извођење обуке у првој лекцији.
На тој изговорној лекцији изводи се акустичко-фонетичка. анализа.
Учитељ пита: Колико се речи чују кад се изговори реченица „Ја“, коју су изговорили Милан, Петар и Олга2
Ђаци одговарају: да се у њој чује, или да у њој има, само једна реч.
Учитељ затим мало отегнуто изговори реч ј... а... и пита: Колико се гласова чује кад се изговори ј...а...7 |
Ђаци одговарају да се при томе чују два гласа.
Учитељ затим пита: Који је први а који је други глас
Ђаци одговарају да се прво чује глас /, а потом глас а.
40%