Učitelj

Основна настава у Индији 247

Ови су бројеви, приметиће се, за писмене од 5 година па навише; можда би било више материјала за разматрање питања о писмености одраслих. Даља обавештења узимамо из пописа у 1991 год. Узимајући Индију као целину, у 17%, људи и у 2% жене, који имају по 20 год. старости и више уписани су као писмени. У Бенгалу мушких писмених у овом истом добу има 92,50/е: у Мадрасу 21,49; у Бомбају 18,40; у Уједињеним Провинцијама 8,9%/,; у Пенџабу 9,7%,; у Централним Провинцијама 8,99/.: у Бихару и Орису 12,69; у Асаму 159, и у Бурми 620.

Ограничено просвећивање одраслих

439 — Сасвим одвојено од дедукција које су извучене из њих, сами бројеви о писмености су можда далеко од тога да буду тачни ма да је утрошен велики део труда да их израдимо што је могуће тачнијим. Оцена о писмености за намере пописа задовољена је ако се индивидуа сама сматра способном да пише или чита одговор писма од пријатеља. Писменост је тако ретка одлика у индиском селу да би то сваки чиновник знао, ву пошто се по правилнику проверавање не може индивидуално да спроводи, пописивачи су морали узети у помоћ лично тврђење, или познавање његових суседа о погледу његове писмености. Закључак је очевидан, да код одраслих неписменост преоблађује до једнога најнезадовољавајућег степена и да, ако дете није научило да чита и пише у раним годинама, нема изгледа да ће то научити доцније. Заиста покрет за просвећивање одраслих у Индији (изван универзитетских течајева), са каквим упадљивим и важним изузетком, једва да је почео. Ми скрећемо пажњу на рад који је у Индији спровела Армија, за просвећивање. Индиска војна школа у Бенгауму сада избацује годишње по 300 индијских официра, који држе положаје под вице краљем, као и један велики број подофицира — око 2500—; сваки од њих је издржао једногодишњи течај за васпитача. Овим се начином наставнички течајеви пружају свем особљу индиске армије, и много хиљада људи враћају се сеоском животу писмени и образовани у много чему, од читања мапа до грађанских дужности. На пр. војна књига из хигијене оспособљава отслуженога војника за носиоца знања о томе предмету у многим селима нижих класа.

Бројни пораст од реформе

440 — Уколико се односи на квантитативно растење у бројевима оних који уче, постоји заиста један феноменалан напредак откако су уведене реформе. 1917 год. цела школска популација Британске Индије, која је посећивала основну наставу, бројала је 6.404.200.— 1922 год. порасла је на 6,897.147.— а најпознији број који имамо при руци је 9,247.617— из 1927 год. Суме утрошене на основну наставу показују исто тако упадљиво повећање од реформе на овамо. Оне су у току седам отсека ниже изложене. Сваки обележава крај пете године.