Učitelj
344 Паја Моачанин.
Ђан: Боје се, чим штогод шушне.
Учитељ: Олуга баш почео да прича како су логоши опет измлатили неког газду.
Ђак: Сада се још више боје.
Учитељ: Сада сви шуте, или ово говоре,.... е, да видим ко зна о чему моту да говорег! Будите сасвим мирни! (Гребем испод стола)
Ђаци: Неко гребе — Слуга вели: „Неко гребе.“
Учитељ: Па не мора баш човек да гребе...
Ђак: Може и парцов на тавану да гребе.
Ђаци: Нешто гребе.
Учитељ: (Тапка под столом ногама).
Ђаци: Домаћица каже: „Јој, неко хода!“
Учитељ (Куца).
Ђаци: Неко куца.
Учитељ: А газда Радег
Ђаци: Побеже одмах на таван.
Учитељ: Домаћица отвори врата и пита: „Ко јег“... Опет пита: „Ко јег“ Па, опет пита: „Ко је, ко куцаг“... (Станка)
Ђаци: Никога нема. — Ништа се не чује...
Учитељ: Газда Раде пита са тавана: „Ко је куцаог“ А домаћица2...
Ђаци: Домаћица каже: „Није нико куцао“.
Учитељ мало после опет (куца)... итд.
Домаћица опет пита: „Ко јег“ Споља су чује глас: „Ја!“ — „Ко, ја“ „Ма ја, кум Коста!“ — „Који Коста%“ итд.
Домаћица је пустила у кућу кума Косту Шљуку, а газда Раде виче с тавана: „Ко је дошаог“ Домаћица одговара: „Дошао је кум Коста“.
Даље испричам сцену како је мршави, изболовани н изгладнели Коста дошао у собу и прича доживљаје. Наравно, импровизирам и умећем у разговор и оно чега није било на сцени, али ми треба да добијемо појам неодређене заменице. Коста Шљука прича да се нису баш сви вратили. Потсетим децу, 8 неки се ђаци и сами јављају и тумаче друговима да су многи наши људи још и сада у Русији.
Учитељ: Како прича Коста Шљукаг
Ђаци: Неки су се вратили, а неки нису.
Учитељ: „Погледај ме, кумо,“ вели Коста Шљука, „какав сам“... (Станка)
Ђаци: Мршав, гладан. — „Ништа немам“.
(Да се ђаци сете, гестикулирам показујући на џепове)
Учитељ: Кума се тужи Кости Шљуки на логоше и грди их. Коста Шљука, каже: „Немој их, кумо, све грдити, ти не знаш што је зло. Нису баш сви неваљани .... (Станка)
Ђаци: Неки су неваљани, а неки нису.
Учитељ: И другачије се може рећи. (Натађање)
Ђаци: Само некоји су неваљани. -
Завршим причање и прелазим на извађање појма.
Учитељ: Како је рекао слуга кад је оно гребалог Итд. извађам реченице које нам требају, пишем их на школску таблу, а ђаци у своје бележнице.
Учитељ: Прочитај прву реченицу! Пазите! Ја ћу подвући реч нешто. Прочитајте другу реченицу! Коју ћу реч подвући у овој реченици“ Тако исто: Коју ћу реч подвући у трећој реченици, у четвртој, итд.“
(Да деца сама стекну критериј.) |
Учитељ: Прочитајте ову реченицу! (Дошао је кум Коста)
Прочитајте другу реченицу! Итд. (Неко хода. Неко куца) (Станка)
Учитељ: Промислите мало! Ево овде каже кум Коста је дошао, а овде неко лупа, итд.
Ђаци: Не зна се ко лупа, ко куца, ко хода.
— Не зна се тачно, — А у другим реченицама се зна.
Учитељ: Не зна се тачно, али можемо другачије рећиг
Ђаци: (Натађање) Није одређено. — Неодређено је.
Учитељ: Прочитајте те речи које кажу да је нешто неодређено! (Неко, нешто, ништа, итд.) ј
Учитељ: Али овде каже: Дошао је кум Коста, а шта је у овој реченици речено место кум Коста (Неко, итд.)