Učitelj

400 Ђорђе С. Којић

Са обичном бистрином деца овако лако рачунају хиљаде, без неке нарочите даровитости.

Сем тога, ово је нејасно речено кад се каже „додајући једну по једну хиљаду“. Овако речено наводи само на сабирање, а овде се, свакојако мисли, да се свака хиљада обрађује редом у све 4 рачунске радње, што ће бити много дангубно.

2) По 2 тач. овога програма у ТУ разр. има да се ради и „вежбање у читању и писању бројева до милијарде“.

Овде би, чини ми се, довољно било само ставити два знака чуђења. — Коме ово треба! Ко данас рачуна на милионе и милијардег — Само у државним буџетима, благајнама и великим трговинама. Где ће ђак, па доцније као човек, имати прилике да чита и пише бројеве до милијарде»

Сем тога, деца у основним школама немају ни појма о оволиким бројевима. Па и ми старији кад пишемо и читамо ове бројеве позамислимо се добро, а камоли деца. Зато ово треба радити тек на крају школске године, док деца буду већа и спремнија.

Зато ово није требало никако уносити у овај програм. Могу се, и треба децу вежбати у писању и писменом рачунању највише до 100.000.

3) У овом разреду тражи се и „писање и читање римских цифара од 20 навише“. — И ово је потпуно излишно, јер од 20 па навише нико и не пише овим цифрама, и не треба јер су оне непрактичне и споре за писање. До 20 још и може.

4) У Геометрији за овај разред учињена је једна велика погрешка, што је унето израчунавање површине пи запремине призме, које деца не разумеју, а изосшављено је израчунавање површине простора, које има велику практичну вредност у животу, јер су сад и сељаци почели да рачунају на квадратне метре, аре и ектаре, јер им се тако врши попис земљишта и пишу тапије.

У овом програму изостављено је делење са 3 цифре. Сасвим умесно. Али шта ћемо да радимо кад се у делењу десетних бројева ослободимо запете, и претворимо десетни у обичан број, па у делитељу изађу по 3 цифре» — Морамо пазити кад се то уради да не буде више од 2 цифре. На пр. 1,2 биће 12; 0,25 биће 25. И брисати нуле на крају. Место 1,50 написати 1,5.

Ја ово написах за рачун, а други нека напишу (и писали су) за друге предмете, јер и код других предмета имало би се шта приметити.

Морате већ од почешка дешињег рођења пазити на то, да се међу децом не појави супарнишшво, п да се не увећава оно

које већ постоји. В. Штекл Љубав све побеђује. В. Шштекл

Зло је ако укор и казна дођу пред страним особама. В. Шптекл