Učitelj

702 Миловач Миловановић

Кад се то уради биће овако:

Један ортак 800 див. Други ортак 800--800—1100.,, Трећи ортак 800-—–200—1000 Четврти ортак 800-–160—960 _,,

Света 3860 дин.

А толико бу имали да поделе. Дакле, добро је израчунато.

Израднти тако пл ове рачуне: -

4) После своје смрти неко је оставио 5000 дин. да поделе њетова 3 сина тако, да најстарији син добије 2000 дин. више од оне двојице. Колико ће које епн добитиг

5) Џет људи имају 9000 дин., али немају подједнако; него двојица имају подједнако и најмање, а она тројица имају од њих више. И то један има 1200 дин. више, други 500 дин. више, а трећи има 300 дин. више од оне двојице што имају најмање ин подједнако. Колико који од њих има новаца2

Ђерђе С. Којић

Мера за течности (у Ш! разреду)

1. Овога часа ћемо учити како се мере течности. Шта ћемо овога часа учитнг Ти!.. Кажите ми неку течност! — Вода, млеко, вино, зејтин... (Дечји одговори су чешће изостављени пли секраћивани). Које течности купујемог Ко је од вас куповао неку течностг (Већина се јавља). Коју си течност куповао ти, Милутинег — Гас (петролеум). Ти, Радосавег — Зејтин. Милане; — И ја зејтин. Где си купио зејтинг — У дућану. Колико си купао зејтинаг — Купно сам за 6 динара. (Не познајући мере за течности, моји сељани купују зејтин у бакалници увек према новцу, те је зато н добијен овакав одговор). Како је трговац знао колико да ти да зејтина за 6 дин. — Он је мерио. Кантаром или вагом% Него; — Он је узео једну цименту и њоме сипао зејтин у моју флашу. Чиме је, дакле трговац мерио зејтин кад није ватомг — Једним судом. Шта је тај суд за трговца“ — Мера. Шта још мери том мером“ Колико је био тежак зејтин што си купиог — Не знам, јер то није мерено. Па шта, је трговац мерио код зејтинаг — Мерио је колико ће да ми да. Како би то друкчије рекли (шта је мериојг — Мерио је количину зејтина. Зашто трговцу служи она мераг Да мери количину течности коју продаје. — Молим, господине, и ја сам куповао зејтин ва 8 дин. па је дућанџија тако исто мерпо, јавља се Божидар, само је узимао два суда, једап већи, друти мањи. О којим је судом прво мерног Зашто је после узимао мањи суд“ — Да домерн, требало је још мало додати. (Још су се други ђаци јављали, и преко њихових одговора прешло се укратко). Јесте ли ви куповали исте количине течности“ Какве мере треба трговац да има да би свакоме измерио колико требаг — Веће н мање.

П. а) Ево, ја сам донео судове с којима се мере течности да с њима меримо воду. (На столу су припремљене мере за течности: литар са деловима, две веће канте, једна пуна воде, неколико других мањих судова ин две боце од литра). Драгиша покажи ђацима ове судове да их боље виде... Шта је, дакле, овог — Мере за течности. Хајде један да мери воду из канте. (Јова излази. Дајем му литар). Како ћеш мерити воду“ Добро, хајде... Шта ради Јова“ Заштто мери водуг — Да знамо колико има воде у канти. Колико је до сад нз-

мерио; Продужи! — Измерио сам. Шта си измерио код воде“ — Количину. Колико има воде; — Десет цименти. (Вода је нарочито спремљена да буде 10 4.). Шта смо радили с циментом“ Шта још можемо да меримо — Све теч-

ности. Шта је онда ова циментаг — Мера за течности. Е, децо, ова мера за течности има своје име. Зна ли ко како се она зове“ (Десиће се да неко дете и одговори). Ова мера за течности зове се литар. (Ово пишем на средини табле овго). Како се зове ова мераг Шта је литар, Добривоје; — Литар је мера 3% течности. Ти! Ти!... Милосаве, напиши то на табли! (Текст са табле ћемо ниже изнети). Шта се ради литром% Шта је мерио Јоваг Чиме је мерног — Литром. Колико литара воде има у кантиг Милораде, напиши то на табли! Кад беле-

ан рннн-=-