Učitelj

врлине, које се одликују правошћу, системом и дубоким знањем филозофије. Он је наглашавао да се ми с њима налазимо у јакој духовној вези и зависности, више него што претпостављамо, па не треба страховати, већ обратно треба изучавати немачко питање. Наши патриоти истакли су изнад свих Русе, онда Французе, даље Енглезе и Немце. Масарик је највише поштовао Енглезе, затим Немце, а није показивао симпатије за Французе и према њима се понашао негативно због њихове површности и лакомислености. — Чешко питање није давало мира Масарику. Објаснивши још једном студентима његове проблеме у „Нашој садашњој кризи“ (Мазе пупбји Кизе. Ргаћа 1895), он годину дана доцније штампа рад о К. Хавличеку (Каге! НауПсек. Ргаћа 1896), који има велики значај, у коме тумачи суштину овог популарног политичара у циљу да нађе одговор на питање које њега интересује: да ли стварно религија и каква религија претставља основу чешкога покрета. У овом раду изложен је потпун програм чешке политике, а раније програме је подвргао строгој критици. Овај спис боље од других конкретизира главне историске и филозофске погледе Масарикове и био је, по упоређењу с ранијим његовим делима, најбоље примљен од чешког

друштва... (Превео М. Р. М.) Емануил Радл, проф. Прашког универзитета

ПОЈАМ САМОРАДЊЕ И ПЕДАГОШКОГ РАДА У НОВОЈ ШКОЛИ

На једном од прошлих предавања покушао сам да изложим како је појам „радне школе" још неодређен. Кад кажемо „хербартовска школа“ имамо јасну слику о циљу и наставној методи те школе. Мебутим кад кажемо „нова школа“ немамо одређену њену слику, него под тим именом разумемо педагошки покрет нашег времена, који тежи да изгради нову и бољу школу од хербартовске. У остваривању те тежње данас имамо више покушаја и отуда разноврсност и у самим називима нове школе као и у њеном схватању. Данас ћемо се упознати са појмовима ученичке саморадње и педагошког рада како их схватају Хуго Гаудиг (1860—1923 г.), бив. директор женске учитељске школе у Лајпцигу и његов најглавнији ученик и сарадник Ото Шајбнер, професор женске учитељске школе у Ерфурту.

Два основна појма доминирају новом педагогиком: појам педагошког рада и појам ученичке саморадње. Ни један ни други нису нови појмови. За њих зна и стара педагогика и она најстарија школа. Разлика је само у схватању тих појмова. Разноврсно схватање педагошког рада и ученичке саморадње не само да одваја стару педа-