Učitelj

о __ шта НЕЕЕРЕРЕАНИНЕРЕУ БЕЛЕ ТАРНЕР ЕТЕН ЕТ 2520 241

Међутим ни остали ученици нису пасивни. И они плаћају. Исто као и онај који купује. Полажу пред собом новац и одређују увек колика треба да се плати.

Рачунање са 2 и 4

Сваком рачунању са четири мора претходити вежба растављања броја четири. Данас нам је 4, пошто смо га опет направили од кружића, неки колач, рецимо торта, на којој су четири бадема. Торту треба разрезати према бадемима. Сваки ученик намешта преда се четири кружића и вади штапић, који ће му служити место ножа и којим ће он пресећи своју торту. „Ја сам своју расекао по средини.“ „Ја исто!". „М ја!" И сада стоји торта расечена тако да су два бадема на левој, а два на десној страни ножа. Сви се јављају да је код свих њих тако исто". Увек је тако кад се расече по средини“, каже Стојан. „То ћемо запамтити". Јавља се један од ученика који четири кружића може другчије да растави — по боји — и намешта 2 плава и два црвена кружића. То раде и остали. Између ученика јављају се нови, који знају 4 кружића расећи тако да на левој страни буду 3 а на десној 1.

На растављање броја 4 може се одмах везати дељење броја 4, јер је потребно да ученици што пре уоче бројне односе, а то је могуће ако се ученици уведу у четири основне рачунске радње и то самом дечјом саморадиношћу у најширем смислу те речи. Није реч о томе да ученик упозна онај низ 1Х1 и 1:71, него о томе да ученик сопственим радом стекне јасне појмове о множењу и дељењу.

Пример: Нада слави рођендан. Има госте: Стеву, Раду, Анку. Изнесе им колаче. Треба да се постави сто. На сто се мећу колачи. Позади стола је канабе (сто је цртанка, канапе је кутија за пера, колачи су кружићи). На канабету седе гости, то су мале фигурице, које су деца сама направила од пластилина. Сад се деле колачи. Свако дете добија по један комад. Деца су овде потпуно активна, јер свако дете фактично дели четири кружића на четворо „деце", коју су они формовали од пластилина.

Други пример: Мара је позвала своју другарицу Станку у госте. Дакле, њих две, а има четири колача. Рад тече у истом облику као и у ранијем примеру. Опет се часно деле колачи, али сада на два дела. Дели се по један док тече и утврђује, да кад се четири колача поделе на два дела да свако може добити по два комада.

Примери за вежбање: Рада и њезина мама доручкују каву. Пред Њима је тацна са четири коцке шећера. Колико ће моћи појести свака

од њих. Марко једе са своја три друга јабуке. Мати им је дала 4 комада итд.

Учитељ 16