Učitelj
вали и сувише, а друге које су и јако потребне премало. Бочице са хемикалијама стајале су у орманима поређане у неколико редова један иза другога без неког нарочитог система, па се много времена улудо потрошило тражењем потребних хемикалија, нарочито ако су натписи на бочицама били избледели или их уопште није било.
У циљу да се отклоне сви ти недостаци одредило је Министарство просвете у Прагу нарочиту „Комисију за стандартизацију наставних средстава" (БТАКО) са задатком да, водећи притом рачуна о модерним педагошким и дидактичким реформама, створи погодне услове да се те реформе уистини и спроведу, а нарочито у настави реалија, Рад те Комисије креће се, углавном, у три правца: рад на ревизији, рад на конструисању и рад на нормализацији.
Први правац рада састоји се у томе што ЗТАКО прегледа досадање уређаје и опрему просторија одређених за наставу реалија, испитује наставна средства за ту врсту наставе како функционишу и утврђује њихове добре и рђаве особине.
Конструктивна делатност Комисије састоји се у томе да Комисија с обзиром на недостатак подесних просторија, целисходног намештаја и добрих наставних средстава на извесном подручју — сама дотерује старе или израђује планове нових типова који ће у свему циљу одговарати. У том послу стално се води рачуна о томе да разна наставна средства која се комбинују у извесним погледима буду добро „зглашена' и да при огледу не застају.
Циљ нормализаторске делатности јесте: поједностављена, типизована производња наставних средстава. То се постиже, ако се свако наставно средство (а нарочито апарати!) производи само у једном или највише у два једнообразна типа, а да саставни делови буду, гдегод је то могуће, истих сразмера па ма која фирма да их производи. Комисија је одмах по своме постављању и конституисању поставила следећи програм рада:
1) Саставити тачан списак потребних хемикалија и средстава за наставу физике у основним и грађанским школама.
2) Из тог списка одабрати она средства или оне групе средстава чији проблем ваља најпре решити.
3) Утврдити које добре особине мора имати дотично наставно средство ако се жели да потпуно одговара своме задатку.
4) Набавити од приватних произвођача у сваком конкретном случају средства о чијем се дефинитивном решавању ради.
5) Испробати досадања наставна средства и одабрати она која у свему одговарају условима. Ако не постоје, онда: ће ЗТАКО сама уз евентуалну сарадњу нарочито позваних стручњака, да створи тип са жељеним особинама и даће да се такав тип производи. Нови фабрикат има се свестрано испитати током дужег времена. Ако се покаже до-