Učitelj

ааврвенаивлвини реванши алел паше ЕНЕН ННВ БН 623

за одгој деце, где се клинички проучавају сва неуротична оболења све несоцијалне манифестације код деце'.

14) Социјално саветовалиште за породице. — „Имају за задатак на пр. у Прагу, да морално и материјално помажући породице уклањају сваку породичну беду и незгоду — колико је кримена, невоља, недаћа, самоубистава, социјалне беде и суза мање откако су у граду Прагу установљена ова социјална саветовалишта.“ — „Мора се престати са застарелом праксом наших иначе племенитих патронеса, да се о одојчадима води рачуна — тек кад их ванбрачне мајке баце у улични ендек, да се сиротној уличној деци пружи обезбеђени живот тек пошто учине кримен и постану осуђени малолетници. Место корекционих и пенитенсијарних завода за збрињавање инбецилне и кретенасте деце, створимо пре свега, комуналне установе за физички и морални узгој све наше нормалне али социјално угрожене деце...“ — У градовима и варошима наше државе живи око 1.700.000 деце (у градовима око 790.000 деце а остало у варошима), од којих 1.270.000 припада класама социјално и економски малог или већ угроженог човека — од којих 620.000 припада породицама потпуно сиромашним. Од тог броја свега је око 145.000 помогнуто безначајном и ефимерном помоћи, а осталих 475.000 социјално и здравствено потпуно угрожене градске “и варошке деце није добило апсолутно никакву помоћ са стране јавне заштите. Тај број постаје буквално очајан када се њему дода број незбринуте сеоске деце, јер тада укупно пребацује број од 4.500.000 социјално и здравствено угрожене деце. — „Потребно је основати стручни Социјални савет за заштиту деце, који би пронашао најбоље — најефикасније путеве и сретства за заштиту деце. За сада се мало даје на заштиту деце. А треба знати, да се ништа не може и неће постићи кад се са велике буџетске трпезе баци неколико мрва за нашу децу“ — На издржавање полиције даје се 10% од расхода, док на дечју заштиту ни 0,5%0. — „не сме се више ни момента оставити да судбина незбринуте деце зависи од висине грађанске псеудо-хуманост и добровољних прилога, па ни од висине социјалне свести појединих општинских власти.“ — Материјална сретства треба прибављати на основи прогресивне порезе. Увести посебан прогресивни комунални порез.“ — „У Југославији има преко 34.000 милионера који би требали да (принудно) плаћају од 20.000—1.000.000 динара обавезног комуналног пореза за социјалну политику“ — „Истим законом о заштити деце морало би се нормирати обавезно финансијско партиципирање државе и бановина на акцији за заштиту сеоске деце." — „Приходе од свих градских такса на луксуз треба такође законом наменити фонду за комуналну акцију на дечјој заштити. Например таксе од биоскопа, забава, балова, концерата, јавних локала, свих футбалских и спортских утакмица; таксе на билијаре, рулете, карте, куглане, томболе и све кафанске игре; таксе на луксузне свадбе; таксе на тенис, голф и сличне игре и клубове, друштва и приредбе итд. Висина ове таксе на разне приредбе да расте прогресивно према висини улазница, као што је напр. код аустријских градова од 10—50% (у Бечу се за сваки елитни бал и забаву плаћа општини паушално 10.000 шилинга — 90.000 динара — а таквих елитних балова Беч има преко 2.000 годишње) Исто тако социјално правично је завођење законом нарочитих такса у корист фонда за заштиту деце на целокупну козметичку робу: помаде, мирисе, депилаторе, ружеве, шминке, бојила за косу, пудере, маникирску робу, робу намењену мушком и женском оделу и обувању, нарочито на свилену робу и обући скупљу од 150 дин. Све деликатесе (луксузне дивљачи, луксузна пецива итд.) такође треба оптеретити високом таксом за овај комунални фонд., Порез на скупе самачке станове и гарсонијере, као и порез на луксузне станове уопште. Приходи од овога пореза употребили би се искључиво за изградњу малих и хигијенских станова за сиромашне породице са децом. Постоји још једно материјално средство, које може одлично да помогне комуналној дечјој заштити. То су манастирска добра. Један од најси-