Učitelj

610 АРДЕНИ Пена пере етен ИНЕЕЈ ЗЕДЕНЛЕНН ВЕН ЕНВЕЕЕ

Ovo merenje bi se moglo izvršiti i u hodniku škole a za lim i u drugim odajama škole. Ovaj rad učenike jako interesuje i oni mu prilaze s radošću. | kod merenja hodnika freba prethodno izmeriti dužinu i širinu običnim melfrom i fo na školskoj fabli zabeležiti, kao i naknadno merenje hodnika kvadrafnim mefrom. Primer:

Pod našeg hodnika je dugačak 12 m. a širok 3 m.

Pod našeg hodnika ima površinu 36 m,

A koliko, rekosmo, da je površina ovog našeg kvadrata od kartona? (1 m). Kolika mu je dužina? (1 m), a kolika širina (1. m). | ovo napisali na fabli. Primer: ,

Dužina kartona je 1 m. a širina opet'1 m.

Površina kartona je 1 m”,

Po pročitanju svega na Habli napisanog, već se javljaju pojedinci da ритеје, Како su zapazili da je broj izmerene povišine jednak dužini pomnoženoj širinom. 0

Ovde je momen} da nastavnik objasni učenicima, da je veoma feško merili površinu ovako, kako su je oni, maločas, merili. Zato se mnogo lakše nalazi veličina neke ravnine-površine računanjem i fo kad joj izmerimo dužinu i širinu pa fa dva broja pomnožimo.

|гтасипајје površinu jednog poda, čija je dužina 8 a širina 5 m. Ovakvih usmenih zadafaka 5—10, radi uočavanja bihnosti načina račumskog izračunavanja površine. Na ovaj način, učenici su ličnim učešćem : očigledno merili veličinu površine, da polom ličnim učešćem i zajednički dođu do praktičnog saznanja u izračunavanju, pufem računanja, veličine fih istih površina.

Prema ovome, šta freba, kao najvažnije da zapamlimo le da fo na tabli i u sveskama zapišemo, kako se izračunava veličina neke površine? — Površinu izračunavamo množenjem dužine sa širinom njenom. A koju meru nazvasmo kvadrafnim mefrom? Mera za merenje površina. (Sve ovo zapisali na fabli i u sveskama).

Hajde sad da se vrafimo na naš melar iz III razreda! Pogledajte ovaj паз глејаг! Које smo ono manje delove njegove zapamlili? (Desimetar, sanfimefar i milimelar). Sve ovo đaci pokazuju na samom meiru. Koliko mefar ima dm? — sm? — mm? |

Hajde, sad da povežemo koncem sve desimefre (uzdužno i po širini-popreko) u vašim kvadralnim mehfrima! Učenici ovo sa zadovoljstvom rade, pod voćsivom nastavnika, jer su zainleresovani i u stanju raspoloženog iščekivanja. Kad i ovaj posao zajednički završe (a fu je bilo puno krifičkog posmalranja, pažljivog rada, još pažljivijeg upućivanja, brojanja, nivelisanja i drugih umnih zajedničkih i pojedinačnih radnji), — učenici pokazuju svoje kvadrafne metre,' izdeljene koncem na 100 dm?. PosmaTrafi jedan ovako izdeljen kvadrafni melar. Razgovor o fome, kako se došlo do ovako где епод Куадгтаћод тећа. (Ромедмапјет običnih desi-