Učitelj

Ре

нвининненннинининнниннаниннинииничиШестииинеНННииШиНиИНиЕ 20

rteba da nauče iz propisane građe. U godini 2000 ne sastavliaiu udžbenike za zemliopis Špoljak, Šiler, Samardžija, Pavalek, Stefanović i t. d., već sama djeca pišu svoje doživljaie i putopise. Ti se putopisi štampaju u knjige i eto udžbenika koje pišu sama dieca »Le petit pour le petit«. U tom vremenu udovoljiće se riječima Rousseau-a: »Naibolji ie onai zemljopis, što ga čovjek sam proživi.«

Aleksandar Milih

Рад с два разреда

Успех у школском раду зависи од правилне организације наставног процеса. Правилна пак организација наставног процеса, поред садржајно нових наставних планова и програма који би пружали деци научну слику света, у своме практичном делу претпоставља још три битна момента: децу способну да учествују у наставном раду, модерне хигијенске школске зграде снабдевене потребним наставним средствима и школским прибором за децу чији родитељи нису у могућности да га набаве и спремне учитеље предане своме послу. Јесу ли у нашим школама у довољној мери заступљена ова три моментар Готово и непотребно питање. Велики проценат наше деце, по својим породичним социјално-економским условима, нису способна да с успехом учествују у школском раду. Она не долазе у школу добро нахрањена, добро испавана, одевена, обувена, са свежом главом и ведрим мислима. Наше школске зграде, у већини својој, не одговарају савременим педагошким и здравственим захтевима, нити располажу наставним средствима потребним за рад. За наше наставнике, у погледу њихове стручне спреме и преданости послу, не може се рећи да су увек на висини свога позива. Све то, разуме се, у великој мери отежава рад. Нарочито кад наставник, пред тешкоћама у своме раду, изгуби веру у себе и свој рад сведе на шаблон и чиновничко отаљавање досадног посла. А наставник се не сме мирити с тешкоћама; он их мора савлађивати. Он мора бити стваралац. Без стваралачког елана не може се замислити наставно-васпитни рад.

Шта може наставник, под данашњим наставним планом и програмом, допринети измени наставног рада у правцу бољег» Мењању метода рада, који чини половину вредности сваке наставе. А она друга, исто толико важна половина сваке наставе — мењање садржаја наставе треба да постане предмет његове професионалне и организоване делатности. У овом чланку биће говора само о првом делу проблема. "

Од близу 8.500 школа у нашој земљи готово 3/ су са одељењима комбинованим од 2 и 4 разреда. Она су, може се рећи, пра-