Učitelj

По новој Уредби Задатак школе није више само спремање слушалаца за наставнике грађанских школа и школа за дефехтну Децу и школских надзорника, већ у исти мах и да гаји и развија педагошку науку и праксу (чл. 1 Уредбе).

Школа прима све слушаоце путем конкурса, и то: 1) у отсеку за грађанске школе учитеље и учитељице који су са одличним или врло добрим успехом положили дипломски и практични учитељски испит и радили најмање 3 године у нар. или грађ. школама са одл. или врло добрим успехом, а нису старији од 30 година; 2) у отсеку за школе за дефектну децу учитеље и учитељице који су са одл. или врло добрим успехом положили дипломски и практични учит. испит, радили најмање 4 године у нар. школама са одл. или врло добрим успехом и хоспитовали најмање 2 године у школама за дефектну децу, а нису старији од 30 година; 3) у отсеку за школске надзорнике учитеље и учитељице који су са одл. или врло добрим успехом положили дипломски и практични учит. испит и радили најмање 10 година у нар. или грађ. школама са одл. и врло добрим успехом, а нису старији од 35 година. Сви слушаоци за време учења примају своје државне учитељске. принадлежности.

На крају двогодишњег учења слушаоци полажу дипломски испит из групе предмета које су учили. Дипломски испит у школи има важност држ. стручног испита и даје оспособљење за сталну наставничку службу у грађанским школама или школама за дефектну децу, као и за сталну надзорничку службу (чл. 14, 15, 17, 18 Уредбе).

Испити су: колоквији, годишњи и дипломски. На њима слушалац мора добити најмању оцену 6, иначе губи право на даље школовање и упућује се натраг на своју редовну наставничку дужност (чл. 26 Правилника о раду у Вишој педаг. школи). Оцене су од 1—10. Поновног испита нема. Колоквији и годишњи испити су усмени, а дипломски испит се састоји из практичног, писменог и усменог испита из главних предмета групе (чл. 26—47 Правилника).

Настава. Настава има карактер факултетске наставе и дели се на семестре, као и на универзитетима. Она се састоји из предавања, семинара и вежбања (чл. 5 Уредбе, чл. 2 Правилника).

Настава у Отсеку за грађанске школе се састоји из стручних, педагошко-филозофских, општих и помоћних предмета и изводи се у 6 група, у којима се, поред стручних предмета групе, предају у свима групама педагошко-филозофски предмети (Педагогија са семинаром, методика и шк. рад (за сваку групу посебно), експ. психологија с вежбањем, пед. психологија, општи предмети (основи држ. уређења, шк. закон и адм. грађ. школа), помоћни предмет (немачки или француски језик).

Групе предмета у отсеку за грађанске школе су: О); Национални предмети (нар. језик, нар. књижевност, нар. и општа историја, земљопис, сви са семинарима, са педагошким, општим и помоћним предметима); П) Туђи језици (нем. или франц. језик, конверзација и вежбања из тих језика, нар. језик, нар. књижевност, сви са семинарима, са педагошким, општим и помоћним предметима; Ш1) Природопис (Зоологија, Ботаника, Минералогија и петрографија са основама Геологије, Хемија с технологијом, Хем. вежбе, Земљопис са семинаром, са педагошким, општим и помоћним предметима; ТУ Ма-