Učitelj
а: «
ОСТЕВЕ УЧИТЕЉ
ПЕДАГОШКО-СОЦИЈАЛНИ ЧАСОПИС ЈУГОСЛ. УЧИТЕЉСКОГ УДРУЖЕЊА МАЈ—ЈУНИ 1939 БЕОГРАД Х1 19 (53) ГОД. БР. 9—10
ГЛАВНИ УРЕДНИК МИЛИЋ Р. МАЈСТОРОВИЋ, БОЖЕ ЈАНКОВИЋА БР. 3
Педагошка Русија |
У АХ веку
Уводна реч
Југословенско учитељско удружење прогласило је 1938/39 год. за свесловенску педагошку годину у циљу објективнога обавештавања својих чланова, преко „Учитеља,“ са постигнућем свих словенских народа у оној области која нарочито учитеље интересује. Са издавањем зборника „Педагошка Чехословачка,“ „Педагошка Југославија,“ сад прелазимо на издавање зборника „Педагошка Русија,“ после кога ће следовати зборници „Педагошка Бугарска“ и „Педагошка Пољска.“
Зборник „Педагошка Русија“ у објективном и информативном облику приказује нам творевине, струјања и тежње у разним областима духа код највећег словенског народа. И што одмах пада у очи, то је, да све те манифестације стваралаштва имају на себи отисак националне оригиналности и све се своде на један грандиозни задатак, да се докучи и сбухвати апсолутна истина, преко њених делова, мањих истина. На тај начин ово национално стваралаштво има и наднационални карактер. Ово стваралаштво је у суштини културно стваралаштво. И нигде се тако јасно не види, као
из овога Зборника, да се и народно и појединачно стваралаштво _
остварује у култури и њеним вредностима, да је псрекло ове културе племенито, дубоко самосвојно, индивидуално и непоновљиво, чак и у обрасцима са стране позајмљеним. И што је нарочито важно, сва културна постигнућа у рускога народа јако су повезана са дубоким старим руским предањем, а имају и најсветији став према будућности.
Како је међу словенским нарсдима, поред више различитих нијанса, сличност у духовнсм склопу, настројењима и циљевима у будућности, врло велика, а култура им је. врло сродна, то је брига о културном упознавању и културном јединству један од најважнијих задатака наше садашњице. А органско стваралаштво могуће је само у кругу истих и сродних идеја.
Упсзнавање једнога блискога народа врши се преко разних чинилаца. Специјално за просветне раднике, првенствено преко открића у сбласти психологије, педагогике, социологије, филозофије и школских система. Упознавање није лака ствар, оно тражи напоре, али без напора нема реализације циљева.
Т ИЗ.