Učitelj
ратарском крају. Настава у нижем течају треба да је иста у селу као и граду.
Поред општих и основних предмета у програм основних школа треба увести и наставу из природних наука, пољопривреде, задругарства, домаћинства, ручног рада итд. Пољопривреда треба да заузима видно место у програму сеоске основне школе не само с обзиром на то што је она као предмет интересантна и од великог привредног, културног и васпитног значаја већ и с обзиром на огроман значај пољопривреде којом се бави 85% становништва Југославије
и на велику заосталост сељачког живља у главној грани његовог занимања.
Пољопривредна настава пружа велике и разноврсне могућности за живу и очигледну наставу у сеоској школи. Њоме се најбоље може да оживи једна замрзла сеоска школа. Оваквом наставом у вези са основима природних наука, радом у школском врту, и самосталним радом сеоске деце на имањима својих родитеља проширио би се видик сеоске деце на околну природу и од њих би се створили бољи посматрачи и трезвенији мислиоци и пружило обилно практично знање које се односи на земљу и живот биља и животиња, која их окружују и које треба да гаје, оплемењују и искоришћују.
Малоградски школски врт
Тежње савремене педагогије претвориле су школу учења у школу рада. То значи да у много већој мери него до сада треба дечји свет приближити његовом васпитању. Наставна градива не треба објаснити речима и сликама у учионицама већ природним појавама које се налазе у средишту у коме ученици активно учествују.
Велики прозори, обилно проветравање школских просторија, широки и светли ходници, зграде са равним крововима и учионицама у приземљу са непосредним излазом у врт, могу се сматрати као идеалне школске зграде. У последње време општина београдска подигла је неколико светлих и пространих школских зграда у модерном стилу и са тескобним двориштима. Најлепша школска зграда у модерном стилу у Дунавској бановини налази се у селу Стојник, срез орашачки, а најстарији и најуређенији школски врт у Пласковцу, срез тополски. |
Овакве зграде треба да су окружене зеленилом пошто тек онда могу бити васпиталишта у правом смислу, пошто школски врт пружа наставницима потребна средства за идеално духовно и телесно образовање својих ученика. Под школским вртом подразумева се скуп насада груписаних око школе. Код оваквих насада могу се разликовати такви који служе телесном васпитању и такви који се могу употребити за очигледну наставу и практичан рад у врту.
Приликом отварања грађанских школа у мањим местима један део школског врта треба да је засађен украсним дрвећем и шибљем пошто се у јавним вртовима у оваквим местима налази мање цветног украса. Осим тога у школском врту треба гајити и цвеће за украшавање спомен-плоче, која се налази у вестибилу школске зграде и за декорисање школске дворнице приликом школских и државних све-