Učitelj

и еиа 309

осећајних стања. А напр. не приказује се као почетни састојак неке речи (ашов), него можда као радостан узвик девојчице кад јој мама покаже лутку. Или је то ААА плач малишана, који се јашући на татином штапу, саплео и пао заједно са својим коњем. У У вичу деца играјући се железнице. ИЛИ узвикује мајка наилазећи кад синчић испушта шољу и она се разбија у парчад. Уз такве, деци блиске садржаје, обрађује се прво читање и савлађују тешкоће у шчитавању. Пријатност и живост осећају се од самог почетка. Када се ово тражи никако се не смеће с ума шехника читања и значај практичних вежбања у првом читању. О потреби таквих вежбања не треба ни говорити, толико је она очигледна. Но, овде је најважније да се доведу у склад психолошко дидактички захтеви са захтевима језика. Извесно је да се то не може учинити оним специјалним хладним и укоченим текстовима, у којима се нижу речи за речима, реченице за реченицама, да би се само утврдило слово.

Механичка вежбања међутим, где се техничкој обради жртвује принцип, који стоји изнад ње и са којим она треба да се доведе у сагласност, још се не напуштају. Доњи примери речита су сведочанства о овоме: ·

Т

ти та то пут пет кут ток сит шест кит стан сат пас таст тата тетка

Петао стао Панта тешко пише Анта се купао Станко купио патку Тата ено стока у штету

Р ра ре ри ро ру ура сир рис роса рана реса руно пара пири ено ту има риба ту перу буре перо рибе мами тамо Мара пере а ратари ору Перо има перо Тебе Иво вара — ево ти перо

Ц — ципела

цео, цар, отац, вуци, пеци, сеци, царица, стриц, срце, црв, палац, цвет, црта.

Испеци па ради

Рада пише оцу

Све су ципеле целе, а Све су поцепане Цвета ли зовер

Цаца црта оца и стрица.