Učitelj

Образовање наставника. — Професори лицеја добијају стручно обравовање на универзитетима, а педагошко у лицејским вежбаоницама. Од њих су две с финским наставним језиком, једна са шведским.

Организовање приватних школа везано је данас за владину сагласност.

В. Средње стручно образовање пружају средње стручне школе. — Оно је сразмерно добро организовано. Поред продужних школа, које сем даљег општег образовања пружају и стручна знања, постоје и три врсте правих стручних школа").

1. Школе које примају ученике с основним образовањем: пољопри– вредне, индустријске, трговачке и занатске школе.

2 Трговачке и индустријске школе, које примају свршене ученике нижега лицеја.

3. Техничке школе, које такође примају свршене ученике нижега лицеја. — Оне припремају за даље студирање на Високој техничкој школи.

М Високо образовање

Високо образовање пружају универзишеши. Данас у Финској постоје: три универзитета: стари (предратни), државни универзитет, у главном граду Хелсинки-у, и два нова, приватна универзитета у Або-у.

Универзитет у Хелсинки-у има пет факултета: теолошки, правни, медицински, философски (с двема секцијама: математичко-природнонаучном и духовнонаучном) и пољопривредно-шумарски. — Уз тај универзитет постоји и институт за образовање наставника гимнастике.

Универзитети у Або-у. — Један је са шведским настанним језиком; основан је 19:9 године; има шест факултета: теолошки, духовне дисциплине, политички, математички, природнонаучни и хемиска технологија. — Други је универзитет са финским наставним језиком; основан је 1922 године; има два. факултета: духовне дисциплине и математичко-природне науке. — Оба универзитета се издржавају из приватних средстава.

Државни универзитет у Хелсички-у има своју аутономију (самоуправу). Предавања су делом на финском, делом на шведском језику, и подељена су сразмерно броју уписаних слушалаца. — Слушаоци су по традицији, из дисциплинских разлога, подељени на тринаест покрајинских група.

Техника се у Финској студира на Високој техничкој школи, која је независна од универзитета, али је ипак универзитетског ранга. — Висока техничка школа је у Хелсинки-у. Има пет отсека: општи, хемијски, механички, инжењерскиз) и архитектонски.

Високошколског ранга је и Виши педагошки институт (у Јууазку1а).

Народно обравовање

Као у свима северно-европским земљама (Данска: народни универзитетјеНорвешка: народне академије, Шведска: високе народне школе), исто тако и, и у Финској народно образовање на знатној висини,

Прва народна образовна установа основана је још 1889 године. — Број школа које служе народном образовању већ 1925/26 године пење се на 51 (од којих су «6 финске, а 15 шведске) са 352 учитеља и 2145 ученика. Године: 1931/32 тај број је порастао на 54 (од којих су 39 финске, а 15 шведске). Исто: их је било и 1934 године").

Задатак народног образовања садржи и васпитни момент, као што се види из његове формулације: ојачати свесш о народној кулшури и дух хришћанства.

У Г'огватзаНоп де ап исНоп рибнапе дапз 53 рауз, стр. 137.

2) Инжењерски отсек обухвата грађевински, машински и електромашински отсек техни чког факултета код нас.

3) Аппцајге, 1935, стр. 201.