Učitelj

просвете организовали стални одбор за школски радио. Емисија је намењена чехословачкој омладини од 6—14 година. Оне су подељене у два дела: емисија за децу од 6—10 година а друга емисија за омладину од 10—14 година.

Циљ Министарства просвете је био, да се на погодан начин путем радиа допуни образовање ученика, нарочито, онде где за то нису довољна средства, којим би требала да располаже школа. На тај начин би се уједначило школско васпитање и било упућено једним правцем.

Да видимо какав је био састав и садржина програма радио часа за ђаке у Чехословачкој. Основ програма за чехословачке школе били су прикази удешени за радио пренос. Они се састоје из лаких састава за децу, у стиху, обично шаљиви, тј. веселе садржине а уз пратњу музике. Ови прикази имају забавни карактер. Затим долази „циклус бајки“ тј. драматизовање класичне бајке.

Значајне су код Чехословака „петминутовке“. Ту је гимнастика за ђаке слушаоце, певање, загонетке, одгонетке и слично. Деца ове радо слушају јер су корисне. У радио час за ђаке, Чехословаци су увели тачке програма из завичајне наставе, драматизовање историјских сцена и приповедака или сличица из савремене завичајне наставе. Затим хорско певање познатих домаћих и страних хомпозитора. Они чак изводе и репортажу о животу и из живота композитора чију су песму отпевали. Интересантно је напоменути, да се код Чехословака путем радиа врше утакмице дечијих хорова.

Од великог су значаја свечани програми, на пример, почетак и свршетак школске године и државни празници, када слушају сва деца у целој држави. Тада деца имају прилике да поред осталог чују и говор Министра просвете. Чехословачка деца имају прилике трипут недељно да чују пре почетка наставе „јутарњи рапорт“. Овај рапорт састоји се да у осам часова деца добију радио поздрав а после тога репортажу или васпитни говор а врло често живахне и веселе музике, што им даје потстрека за рад. Цела та емисија траје пет минута али је од великог значаја и користи.

Радио час за ђаке увели су и Немци, који путем радиа васпитавају школску омладину и у националном духу. Тако је радио стекао државно васпитни значај.

„Учитељ“, свеска број 7 и 8 од 1938 године донео је чланак од д-р Јиндрих Хелера, шефа школског одбора радио журнала у Прагу, о школском радиу у Чехословачкој. Заиста, можемо се угледати на Чехословаке, да и наш радио час за ђаке буде, не само за забаву и разоноду, већ и од велике педагошке вредности.

Управа нашег радиа стоји нам на услузи и биће задовољна, да и ми уредимо и употпунимо програм за радио час за ђаке.

Стога ћу овим путем изнети моје мишљење о програму са извесним коментаром. Ја верујем, да ће бити колега и колегиница, који ће дати и бољи предлог, па их молим, да своја мишљења у виду плана пошаљу Управи радиа или мени лично.

По моме мишљењу у програм радио часа за ђаке треба уносити ово: 1) Хорске песме лаке, у један, два и више гласова. Песме бирати првенствено од наших композитора.