Učitelj

он пи

Као што сам напред напоменуо песме се морају подесити тако, да им садржина одговара годишњем времену. Незгодно је и непедагошки певати летње и пролетње песме у зиму и обратно. Могу бити оне лепе и по садржини и по композицији, али у овом случају немају ефекта.

При обрађивању хорских песама нарочито треба пазити на дикцију и динамику. На дикцију због тога, што, ако деца не изговарају лепо речи песме, њихови их слушаоци неће разумети. Исто тако, ако у песми, коју пева хор ђака, није обраћена пажња на динамику, слушаоци се мрште јер чују вику, па често и затварају своје апарате. ЈЕ а

Морам напоменути, да се при избору песме мора/ обратити пажња и на садржину, значи и на речи, и то тако, да одговара деци и да има васпитног значаја. Уличне — сокачке песме не треба стављати на програм, а за препоруку је и избегавање песама које певају одрасли.

2) Од великог значаја су и хорске рецитације. Многе наше народне песме могу се хорски рецитовати. Ваља обратити пажњу на напредне хорове, који изводе хорска рецитовања, па ћете се оспособити да и сами спремите сличан дечји хор. Ја сам без икаквих тешкоћа спремио децу, да рецитују народну песму „Марко Краљевић и Јевросима мајка“. Ову народну песму треба поред рецитовања и драматизовати. Сама песма има историјску вредност, па је стога првенствено згодна за ђаке трећег разреда који уче девет биографских историјских јединица, а међу њима и о Краљевићу Марку. У овој песми најлепши је онај моменат, када мајка учи сина како ће пресудити на коме је царство:

Сине Марко, једини у мајке,

Немој сине говорити криво, Ни по бабу, ни по стричевима Већ по правди Бога истинога!

Ова народна песма је од много већег ефекта ако се рецитује хорски.

Исто тако препоручујем, као хорску декламацију песму „Наша Земља“ од Благоја Ристића, учитеља. Ову песму је за хор приредио Милић Мајсторовић, учитељ и уредник „Учитеља“. Песма хорски уређена отштампана је у октобарском броју „Учитеља“ од 1989 г.

Ова песма је врло лепа и кад се рецитује појединачно, али је још лепша и јача, када је изведе хор. Приметио сам, да многа деца, која су слушала хорско рецитовање, понављају поједине делове, што је знак да су је деца слушала са вољом и интересовањем.

3) У програму радио часа за ђаке, треба да учествују сва музикална деца. Гледати, да се свирају композиције наших композитора. Од инструмената не узимати само клавир и виолину, већ и хармонику, усну хармонику, гитаре, хавајске гитаре, свиралу и слично. Има сеоске деце, која имају развијен слух. Она могу отсвирати на свиралама лепе мелодије из својих крајева. Мишљења сам, да деца не свирају тешке ствари.