Učitelj

587

4) Требало би да уведемо програмске тачке, у оквиру часа за ђаке, које би одговарале чехословачким „петминутовкама“. Тако једну петминутку посветити завичајној настави. У виду реферата један или два ђака спремила би нешто из свога краја. Ове реферате би могли састављати ђаци из свих крајева. Разуме се, да многи немају прилике да изађу пред микрофон, али зато, они могу своје радове послати Радио станици, па би се они прочитали када би једна од школа изводила свој програм. Овим рефератима дошло би се до дечје преписке и бољег упознавања земљописне наставе» На тај начин би била задовољена и та деца, што им се дала прилика да бар индиректним путем дођу пред микрофон.

5) Београдска деца могу учинити великих услуга својим друговима у унутрашњости. На пример Београд има више музеја од великих вредности а београдски ђаци путем радиа могу саопштити многе ствари из музеја својим друговима. Ја сам за идући програм узео, да једна ученица прво добро испита и прегледа живот животиња у зослошком врту. То ће она све средити и написати, па ће као што рекох на идућсм радио часу. за ђаке читати.

Исто тако путем реферата, могу ђаци једни другима саопштавати како уче поједине предмете. И за ово сам се постарао, те ће идућег часа један ђак изнети у свом реферату: како се најлакше учи земљопис. У колико ће ови ђаци референти успети, имаћемо прилике да чујемо, па ћемо се заједнички постарати, да поправимо све што је за поправку а да примимо што је добро.

6) Путем радиа а приликом емисије за ђаке могу се дати корисни лекарски савети о здрављу ђака. Ја сам се обратио с молбом једном лекару и објаснио му мој циљ и жељу. Господин се одазвао мојој молби и написао одличне савете о чувању ђачког здравља. Ово сам назвао: Шта нам саветује чика доктор. М ови савети би трајали од 3—5 минута највише, а односе се на чување од назеба, крајника, посекотина, заразних болести итд. затим штетност од дувана и алкохола, поквареног ваздуха. Исто тако могу се давати савети о страхоти и разорном дејству отровних гасова у случају рата и о гас маскама и њиховој употреби.

Важно би било напоменути, да се избаце обичаји у оним местима, где се посећују и љубе болесници па чак и они који болују од заразних болести.

7) Не треба заборавити унети у програм читање краћих дела из дечије литературе. Овде би првенствено могле доћи приче и бајке. Бајке би се могле и драматизовати,

8) За позоришне комаде могу рећи толико да их треба бирати краће и са садржином, која одговара деци основних школа. Избегавати оне позоришне комаде, који не би имали ефекта преносом преко радиа. Ми знамо, да сваки позоришни комад зависи од извођача. Зато је потребна извесна мимика, одело, маска итд. За радио пренос такав позоришни комад није подесан. Треба бирати само оне, који су нарочито удешавани за радио пренос. Монолози, дијалози и мање сцене могу се узети на место позоришног комада.