Vojna enciklopedija : sveska prva : A

АВИАЦИЈА ~

ница, под командом наредника Драгутина Марјановића. За кооперацију са савезничком прногореком војском, одређена је и ваздухопловна ескадра од три апарата. („Депердисан“, „Блерио“ и „А. Фарман“). Она је, 19 фебруара 1913 г., превезена железницом у Солун, одакле је после осам дана стигла у Сан-Ђованско пристаниште. Аеродром је био уређен на Барбалушу. И ако су апарати били несигурни а ваздушне струје врло јаке, ипак су извршивани задаци. Осим Михаила Петровића, кога је једна јача струја избацила са седишта, те је падом

~ па Ж о а ~ Построј авиације у ваздуху у виду крста

на земљу погинуо као прва ратна жртва. војне авиације, остали су, поред успешно извршених извиђања, бацали и гранате на Скадар, вршећи на тај начин бомбардовање. И у Француској су се приређивале утакмице у бомбардовању издацивањем граната, ношених у апарату, преко ограде седишта, (без икаквих справа за нишањење, већ оценом голим оком требало је погодити на земљи обележен круг). По повратку са Скадра, а

АВИАЦИЈА

пошто је био у изгледу рат са Бугарском, један део ескадре, од два апарата. „Блерио“, задржан је у Куманову, и доцније ушао у састав армије генерала Штурма. На. место капетана Југовића, који је постао командир новоосноване балонске чете, за командира аеропланске ескадре дошао је капетан Илић. До почетка светског рата аероплани су стајали демонтирани на аеродрому Медошевпу, крај Ниша. Обука уопште није вршена. На дан мобилизације 1914 г. ескадра је имала свега три апарата исправна, три пилота, једног механичара, једног благајника и 38 војника. Међутим, Француска је тада имала 25 ескадрила, Немачка око 600 апарата, подељених у чете од по шест аероплана, а Русија је имала по две ескадриле на сваку армију. Одмах у јулу 1914 г. та три исправна авиона су возом пренета. у Ваљево, на Дабићево Поље, где су монтирани, извршене пробе с њима, ни, одмах затим, после неколико дана, добили су први ратни задатак: извиђање Дрине и Саве, да би се утврдило да ли на њима непријатељ подиже мостове. Овај задатак је поновљен и сутрадан. Оба. пута успешно. Аеропланска ескадра у Ваљеву постала је срган трећег степена. Дакле, у административном погледу изједначена је с пуком. У церским операцијама изгубила је један апарат „Блерио“, те је тако остала с једним „Блериом“ и два „Депердисена“ (у радноницама су се стално вршиле поправке). Ипак су се извиђања вршила и даље. На дан 14 августа 1914 г. код, села Мишара, близу Шапца, један аустро-угарски апарат је извршио први ваздушни напад ватром из „Парабелума'“ на поручника Томића. Напад је остао без успеха. Пре тога, а нарочито у српско-бугарском рату, кад су на обема странама служили у авнацији људи, који су заједно свјшили пилотске школе, не само да се нису нападали, већ су се у сусрету, поздрављали. На руском фрон-

ПО ај

Ni e