Vojna enciklopedija : sveska prva : A

АВИАЦИЈА

ту, у светском рату, било је мало друкчије. Капетан-пилот Нестеров, немајући сретства да спречи непријатељском авиону летење и вршење задатка, налетео је 21 августа 1914 г. на њега. Од судара гу оба апарата разбијена а посада изгинула. И ако је ово по датуму доцније од напада на наш авион, ипак се овај напад пилота. Нестерова узима као почетак за развој авиације за борбу, ве: роватно због тога што су у овом случају, због борбе, пале прве авиатичке жртве. Исти случај се поновио 18 фебруара 1917 г. изнад Ђевђелије, где је француски наредник-пилот Леми налетео на један непријатељски авион из непознатих разлога. Оба апарата су се срушила, а пилоти погинули.

Услед мале бројне јачине, наша, ескадра је била стално заједно и придодата Трећој армији, али је у ствари Ваздухопловна команда остала, под Врховном командом. Кад је које одељење било деташовано некој јединици, онда је у тактичком погледу било потчињено дотичном команданту, а у административном и даље је било под Ваздухопловном командом. За извршење задатака за рачун неког другог одређивали су се од случаја до случаја поједини апарати, али је у августу наређено од Врховне команде да се образују два одељења. Једно одељење — Шумадиске дивизија — имало је само један апарат са, пилотом и десег људи. Аеродром му је био у Церовцу. Ход Платичера, (станица на прузи Шабал—Рума), први пут су топови дејствовали против авиона (опет против поручника Томића). Новембра месеца ово одељење је враћено у састав Ваздухопловне команде. На самом почетку 1915 г., у јануару месецу, Ваздухопловна, команда је стављена под ко: манду команданта одбране Београда, да 15 марта исте године буде опет враћена под команду Врховне команде, по доласку француске ескадре, која је стигла

АВИАЦИЈА

3 марта 1915 г. у Паланку и премештена са. Бањице у Пожаревац. Овде је ескадра добила два апарата „Блерио“ и нове ђаке из ђачке чете, као и два официра. Француска ескадра имала је осам апарата „М. Фарман“, наоружаних миграљезима. Вероватно да је угледањем на монтажу ових митраљеза наступило монтирање митраљеза и на наше апарате. Поред митраљеза ови су авиони имали и радио-апарате за бежичну телеграфију. Ескадрила је претстављала засебну јединицу · трећег степена а у тактичком погледу била је под Врховном командом Њен летећи део био је на Бањици а нелетећи са целим прибором био је у Смедеревској Паланци. На апарате су били монтирани митраљези на трупу код извиђача и гађали преко елисе. Митраљези су били система. „Шварцлозе“. Њима су руковали извиђачи. Ово семорало учинити, пошто је предлог Ваздухопловне команде, 21 октобра 1914 за набавку два авиона-разорача типа „Блерио-Тандем“ наоружаних митраљезима одбијен. На, западном фронту је митраљез на апаратима за борбу био двојако постављен. Код Француза је био причвршћиван на горње крило и гађао преко елисе, али је окидање могао вршити

“пилот са свог седишта. Пуњење митра-

љеза новим јредеником за време лета није било могуће. Оно што Французима није пошло за руком, тј. да остваре гађање и кроз елису, иако су вршене пробе са ојачаном елисом, која би издржала ударац зрна, створили су Немци на свом авиону за борбу типа „Фокер“, али су они љубочдорно чували ту своју тајну, и забранили свима таквим апаратима, летење над непријатељском територијом, како у случају рушења не би пао у руке непријатељу, који би је открио. Поред монтирања митраљеза почела је и употреба аеропланских бомби пуковника Миодрага Васића, с којима. су биле извршене пробе 27 јуна 1915 г., иако су

ZOO

2