Zbornik radova, 01. 01. 1986., S. 53

Од јасике не ваља градити кућу, јер јасика нккад не даје род, због тога се верује да ни кућа, која се сагради од јасике неће имати деце. Дрво у које удари гром се не сече и не уноси у кућу, нити се с њим ложи вахра, јер се верује да би могло експлодирати у пећи. Од таквог дрвета се не сме правити ни кућа, како гром не би у њу ударио. Под јелом и бором се скупљају виле и вештице. Постоји веровање да се испод буковог дрвета налази чиста и хладна вода. Иопод ораха, липе и брезе трудна жена не би смела да заспи, јер онда вшпе не би имала порода. НАРОДНА ВЕРОВАЊА 0 НЕЖИВИМ ЕЛЕМЕНТИМА Y ПРИРОДИ Веровања о земљи Земља је за сељака највећа светиња, због тога се крађа земље хј. померање меВа сматра за један од највећих грехова. Особи која је померала међе испаштаће девето колено, а ако је то урадила небројено пута, онда ће му се, већ у току живота, деца рађати шашава. Човек, који копа раке за мртве, «е сме у кућу уносити земљу са гробља, јер по веровању ако то уради може му кућа замрети. Земља се може користжги и за лечење. Ако човеку израсте нешто на телу, треба донети земљу са гроба незнаног јунака. С њом треба истрљати оболели део тела. Y току хрљања треба говорити: ~Како нестаје ова земља са гроба, тако нестала и ова болест са мог тела.” Земља се «е сме обрађивати ни «а један већи празник, паготово на Илиндан, Петровдан и Павловдан, а од Ускрса до Спасовдана не сме се обраВивати ни на један четврхак. Веровање о води Лековихом водом се сматра Богојављанска вода. Верује се да се она не може никад укварихи, а може излечихи скоро све врсте болесхи. Човек, који је болесхан, хреба да је само мало попије и одмах ће му битн боље. Кад неко умре, из куће се, седам дана узасхопно увече, просипа вода, а нова се ујухру доноси, јер се верује да је нечисха, због тога шхо је покојникова душа пије. Док је у кући мртвац не ваља уопшхе пити воду, јер се верујв да је та вода замрла, па ако би је пшш онда би замро и сав пород у кући. На БурВевдан, рамо ујутру, пре изласка сунца, људи су се купали, како би у току целе наредне године били здрави. Л>уди, који болују од свраба или шуге, могу се излечихи ако се на Божић, пре изласка сунца, окупају у реци. Приликом купања хреба да баце новчић у реку и кажу: ~Водо, сејо мила, хи си мене здрављем обдарила, ти мене здрављем, ја хебе благом.” Веровање о вахри Увече, уочи Пехровдана, посхојао је обичај да се пале вахре. Месец дана пре Пехровдана скииули би кору са дивље хрешње и од ње би направили „буздован”, који би запалили и носили кроз село целу иоћ. Y Схани-

51