Zbornik radova

Од јасике не ваља градити кућу, јер јасика нккад не даје род, због тога се верује да ни кућа, која се сагради од јасике неће имати деце. Дрво у које удари гром се не сече и не уноси у кућу, нити се с њим ложи вахра, јер се верује да би могло експлодирати у пећи. Од таквог дрвета се не сме правити ни кућа, како гром не би у њу ударио. Под јелом и бором се скупљају виле и вештице. Постоји веровање да се испод буковог дрвета налази чиста и хладна вода. Иопод ораха, липе и брезе трудна жена не би смела да заспи, јер онда вшпе не би имала порода. НАРОДНА ВЕРОВАЊА 0 НЕЖИВИМ ЕЛЕМЕНТИМА Y ПРИРОДИ Веровања о земљи Земља је за сељака највећа светиња, због тога се крађа земље хј. померање меВа сматра за један од највећих грехова. Особи која је померала међе испаштаће девето колено, а ако је то урадила небројено пута, онда ће му се, већ у току живота, деца рађати шашава. Човек, који копа раке за мртве, «е сме у кућу уносити земљу са гробља, јер по веровању ако то уради може му кућа замрети. Земља се може користжги и за лечење. Ако човеку израсте нешто на телу, треба донети земљу са гроба незнаног јунака. С њом треба истрљати оболели део тела. Y току хрљања треба говорити: ~Како нестаје ова земља са гроба, тако нестала и ова болест са мог тела.” Земља се «е сме обрађивати ни «а један већи празник, паготово на Илиндан, Петровдан и Павловдан, а од Ускрса до Спасовдана не сме се обраВивати ни на један четврхак. Веровање о води Лековихом водом се сматра Богојављанска вода. Верује се да се она не може никад укварихи, а може излечихи скоро све врсте болесхи. Човек, који је болесхан, хреба да је само мало попије и одмах ће му битн боље. Кад неко умре, из куће се, седам дана узасхопно увече, просипа вода, а нова се ујухру доноси, јер се верује да је нечисха, због тога шхо је покојникова душа пије. Док је у кући мртвац не ваља уопшхе пити воду, јер се верујв да је та вода замрла, па ако би је пшш онда би замро и сав пород у кући. На БурВевдан, рамо ујутру, пре изласка сунца, људи су се купали, како би у току целе наредне године били здрави. Л>уди, који болују од свраба или шуге, могу се излечихи ако се на Божић, пре изласка сунца, окупају у реци. Приликом купања хреба да баце новчић у реку и кажу: ~Водо, сејо мила, хи си мене здрављем обдарила, ти мене здрављем, ја хебе благом.” Веровање о вахри Увече, уочи Пехровдана, посхојао је обичај да се пале вахре. Месец дана пре Пехровдана скииули би кору са дивље хрешње и од ње би направили „буздован”, који би запалили и носили кроз село целу иоћ. Y Схани-

51