Zbornik radova

људи окупе у покојниковој кући, ручају па тек онда иду на гробље. Они који нису на сахрани бацили грумен земље у раку сад узимају гр|умен са гроба и бацају га у страну. Ови обичаји су исти и кад умре момак или девојка а разликују се једино кад умре некршхено дете. Кад умре момак или девојка редаре су младе а венце носе млади. Мајка дарује све „узовнике” даровима које је спремила за свадбу и свим оним који су даривави покојнику. Сваки „узовник” пребаци свој дар преко левог рамена и носи га до краја сахране. Кад умре прво дете мајка не сме да иде на сахрану због здравља друге деце. Кад умре некрштено дете обичаји су друкчији: не зове се поп, нема ни крста ни сандука. Дете се умотава у ћилим и сахрањује под калем да би се „омладила” друга деца. Гроб му се не обележава нити обилази а на сахрану не сме да иде мајка. Верује се да душа покојника лута 40 дана у виду беле лептирице. Да би се спречио њен улазак у кућу каже се: „Иди у гору и воду” а на прозор се ставља глоговина и бели лук. За душу некрштеног детета се верује да лута и тражи Ихме и одлази у воду или ватру. Душу покојника носе анђели, ако ће у рај, или ђаволи, ако ће у пакао. Да би се смирила душа покојника на 40 дана се држи даћа. Даће се праве због веровања да покојник на оном свету једе ,дт да трпеза пред њим не би била празна”. Даће се не дају некрштеном детету а кад умре крштено дехе купи се ново оделце и однесе у цркву где се поклања неком сиромаху „предложи се оирочету” (Врагочаница). Ако у некој кући у исхој години умру две особе верује се да мора да се деси и хрећа смрх. Да се хо не би догодило гаси се вахра у шпореху кад износе покојшпса из куће. Верује се да ће брах и сесхра рођени у исхом месецу умрети у исхом месецу. Да би се хо спречило скува се јаје са два жуманцета, једно се да браху а друго сесхрн преко прага, да би се деца раздвојила. Посхоје хри даће: 40-дневница се одржава субохом. За хрпезу се коље прасе, бравче „душно” за мушкарца ован а за жену овца. Праве се хри погаче без квасца хзв. „погаче три крсха”: 1. Прва погача има један крсх. 2. Друга има два крста. 3. Трећа има хри крсха. Кувају се хри шоље жиха и носе у цркву да се „освехе”. Даће се одржавају увече. Човек који је на сахраии седео у „првом челу” седи и сад и диже „славу за спокоја”. Служи се вино и жихо. Свако узме по једно зрно лшта а шха осхане баца се у вахру или под калем да се не би газнло. Друга и хрећа даћа могу се одржахи заједно већ сухрадан. Ако је лрва даћа била мрона, хрећа је посна и обрнухо. Задушнице Најважније задушнице су зимске на седам иедеља после Божића. За сваког умрлог се прави колачић са словом „намењача” или „намењуше”. „Намењача” за мушкарце је чехвртаста, има „рошчиће” и слово на сре-

75