Železničko pitanje : nekoliko reči na adresu ministara, narodnih poslanika, sviju javnih poslenika, trgovaca i privrednika

чна вредност прихода, за све нове пруге, престављена сумом, која се у опште као највероватнија може узети.

Шриход дакле нових железница биће (2800 : 6000 = = 48'/.9/) испод половине прихода, какав су у почетку имале постојеће главне пруге.

Рачунајући после и на друге начине, нисмо. могли, ни ја ни г. Пера Велимировић, никако успети, да истерамо већи приход, ма да би то од свег срца желели.

То је остављено другим виртоузима, али, на основу њихових рачуна и обећања, не сме се заснивати нивакав озбиљан рад.

Кад је утврђена сума прихода, треба од исте одбити трошкове експлоатације, па да се добије чист приход.

Што год је већи саобраћај, биће и трошкови већи; но оно што се зове коефицијенат експлоатације, а то је одноб између трошкова и прихода, биће мањи,повољнији.

Што тод је тај саобраћај мањи, биће тај однос неповољнији, биће коефицијенат експлоатације већи.

На нашим постојећим железницама може се узети да је косфицијенат експлоатације 60"/.

Због краткоће, а и са обзиром на шири круг читалаца, нећу овде излагати ни начин, како утврђујем трошкоге експлоатације на новим железницама.

Каваћу само, да се они могу просечно узети у рачун, са довољно вероватности, у 45"/, од прихода.

Узимајући даље најповољнији случај, а то је државна експлоатација, можемо опште трошкове елиминисати, и према томе, и за нове железнице, усвојити 60"/, као коеФицијенат експлоатације.

На тај начин долазимо до суме чистог прихода од 0,40 · 2800 == 1120 дан. но километру.

Том сумом треба да покријемо интерес и отплату капитала употребљеног за грађење.

По 69/, 21 рат за 50 година то одговара капиталу од дан. 1“ 698:28.

Са том се сумом по километру може саградити добар пут, али не железница.

Па све, када би смели узети приход исти, Као што су га имале постојеће главне пруге у почетку, имали би чиска прихода 0,40 · 6000 — 2400 дин., и према томе